Wat willen we bereiken?
Beleidsdoel | |
---|---|
7.1 | Betere benutting van de regionale mobiliteitsnetwerken |
7.2 | Versterken netwerk |
7.3 | Duurzaam realiseren van infrastructuur en onderhoud |
7.4 | Duurzaam beheren van infrastructuur |
Wat gaan we daarvoor doen?
Beleidsdoel | P7-1 | Betere Benutting regionale mob.netwerk | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Meerjarendoel | 7.1.1 | We zetten verkeersmanagement en informatie- en communicatietechnologie in om onze netwerken optimaal te benutten |
Wat doen we?
• Nu en in de toekomst de huidige beschikbare infrastructuur- en mobiliteitsnetwerken beter benutten door de inzet van multimodaal verkeersmanagement en incidentmanagement. |
Beoogde resultaten:
• In 2026 geven we inzicht in het multimodaal presteren van tenminste 10 verkeersregelinstallaties op basis van vastgelegde doelstellingen (basis- en ambitieniveau) in onze provinciale Nota (i)VRI. |
Beleidsdoel | P7-2 | Versterken netwerk | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Meerjarendoel | 7.2.1 | We versterken de provinciale netwerken door het wegnemen van bereikbaarheidsknelpunten |
Wat doen we?
• We voeren quick-scans uit op specifieke trajecten waar in 2027 grootonderhoud gepland staat en brengen mogelijke verbetermaatregelen in beeld die gelijktijdig met het onderhoud uitgevoerd kunnen worden. |
Beoogde resultaten:
• We stellen een investeringsbeslissing vast met verbeterpunten uit de quick-scans die meekunnen met het groot asfaltonderhoud dat gepland staat voor 2027 |
Meerjarendoel | 7.2.2 | We dringen de negatieve effecten van wegverkeer op de omgeving terug en dragen bij aan biodiversiteit |
Wat doen we?
• We studeren/realiseren kerende rasters en oversteekvoorzieningen voor fauna (o.a. faunapassages, looprichel) |
Beoogde resultaten:
• We studeren/realiseren oversteekvoorzieningen volgens de integrale studieprogrammering infrastructurele maatregelen (oa op de N225 en N234) |
Beleidsdoel | P7-3 | Duurzaam realiseren infrastr en onderh | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Meerjarendoel | 7.3.1 | We realiseren de projecten uit het Meerjarig Investeringsplan en het variabel onderhoud |
Wat doen we?
• We bereiden het voor 2026 geplande variabel onderhoud en vervangingsonderhoud voor- en voeren dat uit. Het groot onderhoud verhardingen bereiden we voor in bouwteamverband met 2 vaste aannemers (oost en west) en we voeren het uit. |
Beoogde resultaten:
• Voor de assets verhardingen, kunstwerken, verkeersmanagement, openbare verlichting, vaarwegen, hemelwaterafvoer is het in 2026 geprogrammeerde onderhoud volgens het MOPM uitgevoerd. |
Meerjarendoel | 7.3.2 | We realiseren vervanging en nieuwbouw meer klimaatneutraal en circulair |
Wat doen we?
• Voor wegverhardingen wordt de asfaltstrategie van de provincie Utrecht uitgevoerd. |
Beoogde resultaten:
• De deklagen met SMA 0/11 op de hoofrijbanen hebben een percentage hergebruik (PR) van minimaal 40%. |
Beleidsdoel | P7-4 | Duurzaam beheren van infrastructuur | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Meerjarendoel | 7.4.1 | De bestaande infrastructuur is op orde en beschikbaar op het vastgestelde kwaliteitsniveau |
Wat doen we?
• Het veilig, efficiënt en duurzaam beheren en onderhouden van (vaar) wegen. |
Beoogde resultaten:
• Om te zorgen dat onze wegen voldoen aan de minimaal vereiste beeldkwaliteit, worden dagelijks (volgens het meerjarige onderhoudsbestek) en variabele onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd. |
Meerjarendoel | 7.4.2 | We beheren en onderhouden onze infrastructuur duurzamer |
Wat doen we?
• Het duurzaam, klimaatadaptief en circulair uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden, waar mogelijk. |
Beoogde resultaten:
• Reductie van CO2- uitstoot bij het beheer van groenvoorzieningen door ecologisch maaien en de inzet van (elektrisch) materieel met minder uitstoot |
Wat gaat het kosten?
Beleidsdoel | Rekening 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P7-1 | Betere Benutting regionale mob.netwerk | -3.117 | -5.230 | -4.161 | -4.161 | -4.161 | -4.161 | ||
P7-1-1 | Verkeersmanagement | -3.117 | -5.230 | -4.161 | -4.161 | -4.161 | -4.161 | ||
P7-2 | Versterken netwerk | 29.560 | -4.543 | -4.115 | -4.115 | -4.115 | -4.115 | ||
P7-2-1 | Versterken provinciale netwerken | 30.005 | -4.543 | -3.718 | -3.718 | -3.718 | -3.718 | ||
P7-2-2 | Terugdringen negatief effect wegverkeer | -445 | 0 | -398 | -398 | -398 | -398 | ||
P7-3 | Duurzaam realiseren infrastr en onderh | -5.942 | -5.932 | -7.729 | -9.068 | -11.117 | -15.284 | ||
P7-3-1 | MIP en variabel onderhoud (vaar)wegen | -5.942 | -5.932 | -7.729 | -9.068 | -11.117 | -15.284 | ||
P7-4 | Duurzaam beheren van infrastructuur | -39.438 | -43.118 | -40.276 | -38.314 | -36.963 | -42.835 | ||
P7-4-1 | Duurzaam beheren van infrastructuur | -39.438 | -43.118 | -40.276 | -38.314 | -36.963 | -42.835 | ||
Totaal programma voor bestemming | -18.937 | -58.824 | -56.281 | -55.658 | -56.356 | -66.396 | |||
Voorstel resultaatbestemming | |||||||||
Onttrekkingen | 0 | 532 | 0 | 0 | 0 | 3.944 | |||
Toevoegingen | 0 | 2.397 | 3.616 | 578 | 1.929 | 0 | |||
Totaal voorstel resultaatbestemming | 0 | -1.865 | -3.616 | -578 | -1.929 | 3.944 | |||
Totaal P7 | Bereikbaarheid Infrastruct. en Benutten na bestemming | -18.937 | -60.689 | -59.897 | -56.236 | -58.285 | -62.452 |