Home

Bijlagen niet ter vaststelling (GS begroting 2026)

Wat willen we bereiken?

Beleidsdoel

7.1

Betere benutting van de regionale mobiliteitsnetwerken

7.2

Versterken netwerk

7.3

Duurzaam realiseren van infrastructuur en onderhoud

7.4

Duurzaam beheren van infrastructuur

Wat gaan we daarvoor doen?

Beleidsdoel

P7-1

Betere Benutting regionale mob.netwerk

Meerjarendoel

7.1.1

We zetten verkeersmanagement en informatie- en communicatietechnologie in om onze netwerken optimaal te benutten

Wat doen we?

•   Nu en in de toekomst de huidige beschikbare infrastructuur- en mobiliteitsnetwerken beter benutten door de inzet van multimodaal verkeersmanagement en incidentmanagement.
•   De juiste techniek op straat te hebben, wat betekent dat we op de juiste plek over de juiste en goed werkende technologie beschikken.

Beoogde resultaten:

•   In 2026 geven we inzicht in het multimodaal presteren van tenminste 10 verkeersregelinstallaties op basis van vastgelegde doelstellingen (basis- en ambitieniveau) in onze provinciale Nota (i)VRI.
•   Provincie Utrecht is als wegbeheerder in staat de eigen wegafsluitingen in het kader van wegwerkzaamheden en evenementen goed en tijdig in te voeren en af te stemmen met collega wegbeheerders via de tooling die gebruikt wordt voor regionale afstemming in RegioRegie.
•   Geïmplementeerde werkprocessen ten behoeve van regionaal assetbeheer voor dynamisch verkeersmanagement ICT-systemen in het kader van de regionale samenwerking multimodaal verkeersmanagement (MUVM).

Beleidsdoel

P7-2

Versterken netwerk

Meerjarendoel

7.2.1

We versterken de provinciale netwerken door het wegnemen van bereikbaarheidsknelpunten

Wat doen we?

•   We voeren quick-scans uit op specifieke trajecten waar in 2027 grootonderhoud gepland staat en brengen mogelijke verbetermaatregelen in beeld die gelijktijdig met het onderhoud uitgevoerd kunnen worden.
•   We voeren quick-scans uit op VRI-kruispunten waar in 2027 onderhoud gepland staat aan de VRI. We brengen mogelijke verbetermaatregelen in beeld voor de loop- en fietsinfra die gelijktijdig met het onderhoud uitgevoerd kunnen worden.
•   We voeren specifieke studies uit naar (een combinatie) verkeersveiligheid, fiets, openbaar vervoer en/of leefbaarheid. Zo ronden we onder andere de studies naar de N199 en de N238 af en starten we een studie op naar een tweetal kruispunten op N229 bij Odijk.

Beoogde resultaten:

•   We stellen een investeringsbeslissing vast met verbeterpunten uit de quick-scans die meekunnen met het groot asfaltonderhoud dat gepland staat voor 2027
•   We stellen een investeringsbeslissing vast met verbeterpunten uit de quick-scans die meekunnen met het VRI-onderhoud dat gepland staat voor 2027
•   We stellen investeringsbeslissingen vast voor specifieke verkeersveiligheid-, leefbaarheid- en/of doorstromingsknelpunten voor onder andere de trajecten N199, N238 en een tweetal kruispunten op de N229.

Meerjarendoel

7.2.2

We dringen de negatieve effecten van wegverkeer op de omgeving terug en dragen bij aan biodiversiteit

Wat doen we?

•   We studeren/realiseren kerende rasters en oversteekvoorzieningen voor fauna (o.a. faunapassages, looprichel)  
•   We passen geluidsreducerend asfalt toe en realiseren geluidschermen of – wallen aan
•   We voeren ecologisch bermbeheer uit

Beoogde resultaten:

•   We studeren/realiseren oversteekvoorzieningen volgens de integrale studieprogrammering infrastructurele maatregelen (oa op de N225 en N234)
•   We studeren/realiseren bron- en overdrachtsmaatgregelen volgens de integrale studieprogrammering infrastructurele maatregelen (oa tijdens grootonderhoud en langs de N230)
•   We bevorderen de biodiversiteit, waaronder een betere leefomgeving voor bijen en vlinders, door het uitvoeren van ecologisch bermbeheer en het realiseren van faunamaatregelen

Beleidsdoel

P7-3

Duurzaam realiseren infrastr en onderh

Meerjarendoel

7.3.1

We realiseren de projecten uit het Meerjarig Investeringsplan en het variabel onderhoud

Wat doen we?

•   We bereiden het voor 2026 geplande variabel onderhoud en vervangingsonderhoud voor- en voeren dat uit. Het groot onderhoud verhardingen bereiden we voor in bouwteamverband met 2 vaste aannemers (oost en west) en we voeren het uit.  
•   We bereiden de voor 2026 geplande projecten uit het Meerjarig Investeringsplan (MIP) voor en voeren deze uit.

Beoogde resultaten:

•   Voor de assets verhardingen, kunstwerken, verkeersmanagement, openbare verlichting, vaarwegen, hemelwaterafvoer is het in 2026 geprogrammeerde onderhoud volgens het MOPM uitgevoerd.
•   De projecten N210 T21a, N210 T24, N212 T27, DFR USP-Veenendaal, N229 hellingbanen Werkhoven, N201 deelproject 1 zijn gerealiseerd.

Meerjarendoel

7.3.2

We realiseren vervanging en nieuwbouw meer klimaatneutraal en circulair

Wat doen we?

•   Voor wegverhardingen wordt de asfaltstrategie van de provincie Utrecht uitgevoerd.
•   Bij investeringsprojecten en het groot onderhoud verhardingen wordt conform het programma Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB) gewerkt.

Beoogde resultaten:

•   De deklagen met SMA 0/11 op de hoofrijbanen hebben een percentage hergebruik (PR) van minimaal 40%.
•   Er wordt gewerkt met het basisniveau van het programma SEB.
•   Minimaal 4 projecten worden op het ambitieuze niveau van het programma SEB uitgevoerd.

Beleidsdoel

P7-4

Duurzaam beheren van infrastructuur

Meerjarendoel

7.4.1

De bestaande infrastructuur is op orde en beschikbaar op het vastgestelde kwaliteitsniveau

Wat doen we?

•   Het veilig, efficiënt en duurzaam beheren en onderhouden van (vaar) wegen.
•   Uitvoeren van de onderhoudswerkzaamheden a.d.h.v. het opgestelde meerjarenonderhoudsplan (MOP2026-2029) en het daaruit voortvloeiende uitvoeringsplannen 2026.

Beoogde resultaten:

•   Om te zorgen dat onze wegen voldoen aan de minimaal vereiste beeldkwaliteit, worden dagelijks (volgens het meerjarige onderhoudsbestek) en variabele onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd.
•   We voeren periodieke inspecties uit om de staat van de kunstwerken te beoordelen en bij geconstateerde gebreken zorgen we voor snelle en adequate reparaties om de kunstwerken in vereiste conditie te houden.
•   Ombouwen en aansluiten van de beweegbare bruggen op de bediencentrale van de gemeente. Nieuwegein.

Meerjarendoel

7.4.2

We beheren en onderhouden onze infrastructuur duurzamer

Wat doen we?

•   Het duurzaam, klimaatadaptief en circulair uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden, waar mogelijk.   
•   Het vergroten van de biodiversiteit in bermen en op de oevers langs provinciale vaarwegen

Beoogde resultaten:

•   Reductie van CO2- uitstoot bij het beheer van groenvoorzieningen door ecologisch maaien en de inzet van (elektrisch) materieel met minder uitstoot
•   Kwaliteit van de hemelwaterafvoer in beeld brengen en waar mogelijk onderhoudswerkzaamheden aan de hemelwaterafvoer combineren met de werkzaamheden aan de verharding om zo de overlast en onnodige kosten te minimaliseren.

Wat gaat het kosten?

Beleidsdoel
Meerjarendoel

Rekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

P7-1

Betere Benutting regionale mob.netwerk

-3.117

-5.230

-4.161

-4.161

-4.161

-4.161

P7-1-1

Verkeersmanagement

-3.117

-5.230

-4.161

-4.161

-4.161

-4.161

P7-2

Versterken netwerk

29.560

-4.543

-4.115

-4.115

-4.115

-4.115

P7-2-1

Versterken provinciale netwerken

30.005

-4.543

-3.718

-3.718

-3.718

-3.718

P7-2-2

Terugdringen negatief effect wegverkeer

-445

0

-398

-398

-398

-398

P7-3

Duurzaam realiseren infrastr en onderh

-5.942

-5.932

-7.729

-9.068

-11.117

-15.284

P7-3-1

MIP en variabel onderhoud (vaar)wegen

-5.942

-5.932

-7.729

-9.068

-11.117

-15.284

P7-4

Duurzaam beheren van infrastructuur

-39.438

-43.118

-40.276

-38.314

-36.963

-42.835

P7-4-1

Duurzaam beheren van infrastructuur

-39.438

-43.118

-40.276

-38.314

-36.963

-42.835

Totaal programma voor bestemming

-18.937

-58.824

-56.281

-55.658

-56.356

-66.396

Voorstel resultaatbestemming

Onttrekkingen

0

532

0

0

0

3.944

Toevoegingen

0

2.397

3.616

578

1.929

0

Totaal voorstel resultaatbestemming

0

-1.865

-3.616

-578

-1.929

3.944

Totaal P7

Bereikbaarheid Infrastruct. en Benutten na bestemming

-18.937

-60.689

-59.897

-56.236

-58.285

-62.452

Deze pagina is gebouwd op 09/24/2025 09:06:45 met de export van 09/24/2025 08:28:15