Wat willen we bereiken?
Beleidsdoel | |
---|---|
6.1 | Meer fietsen over een sterker |
6.2 | Veiligere infrastructuur en gedrag |
6.3 | Samen gezonde groei bereikbaar maken |
6.4 | Verschonen mobiliteit |
Wat gaan we daarvoor doen?
Beleidsdoel | P6-1 | Meer fietsen over een sterker netwerk | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Meerjarendoel | 6.1.1 | We realiseren doorfietsroutes en nemen barrières weg |
Wat doen we?
|
Beoogde resultaten:
|
Meerjarendoel | 6.1.2 | Een sterk RFN gericht op vlot, veilig en comfortabel fietsen en het ontsluiten van alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten |
Wat doen we?
• We voeren de subsidieregeling voor het Regionaal fietsnetwerk uit, met 5 miljoen euro provinciale bijdrage. |
Beoogde resultaten:
• Aan minimaal 5 projecten op het Regionaal fietsnetwerk leveren we een subsidiebijdrage aan andere wegbeheerders. |
Meerjarendoel | 6.1.3 | We stimuleren mensen om vaker te gaan fietsen |
Wat doen we?
|
Beoogde resultaten:
|
Beleidsdoel | P6-2 | Veiligere infrastructuur en gedrag | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Meerjarendoel | 6.2.1 | Het verbeteren van de veiligheid op de provinciale infrastructuur |
Wat doen we?
• We starten in samenwerking met SWOV met een onderzoek naar de verkeersveiligheid van rotondes (N224 & N212), gericht op de veiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers. |
Beoogde resultaten:
• Onderzoeksresultaat naar de verkeersveiligheid op ten minste twee provinciale rotondes, met een doorkijk naar betekenis van de veiligheid op overige rotondes binnen de provincie. |
Meerjarendoel | 6.2.2 | Het verbeteren van de veiligheid op gemeentelijke wegen door subsidie op verkeersveiligheidsmaatregelen |
Wat doen we?
• We realiseren in samenwerking met SWOV een groots diepteonderzoek om de toedrachten van en omstandigheden bij alle dodelijke verkeersongevallen uit 2023 en 2024 in de provincie Utrecht te achterhalen. |
Beoogde resultaten:
• Een verbeterde samenwerking met alle Utrechtse wegbeheerders en stakeholders met behulp van drie regionaal verkeersveiligheidsoverleggen en accountgesprekken volgens het vernieuwde format. |
Meerjarendoel | 6.2.3 | Het stimuleren van veilig gedrag door verkeerseducatie, voorlichting en handhaving |
Wat doen we?
• We continueren de uitvoering van permanente verkeerseducatie- en voorlichting, met speciale aandacht voor kwetsbare en onervaren verkeersdeelnemers en de thema’s rijden onder invloed, afleiding en onveilige snelheid. |
Beoogde resultaten:
• Vier lokale gedragsmaatregelen in uitvoering gebracht volgens de verbeterde aanpak. |
Beleidsdoel | P6-3 | Samen gezonde groei bereikbaar maken | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Meerjarendoel | 6.3.1 | Op basis van gezamenlijk onderzoek komen tot een uitvoerings- en investeringsagenda tussen Rijk en regio om de woningbouwopgave te kunnen realiseren met de bereikbaarheidsmaatregelen die daarvoor noodzakelijk zijn |
Wat doen we?
|
Beoogde resultaten:
|
Meerjarendoel | 6.3.2 | Het borgen van de regionale bereikbaarheid in samenwerking met het Rijk en gemeenten |
Wat doen we?
|
Beoogde resultaten:
|
Meerjarendoel | 6.3.3 | In regionaal verband stimuleren van slimme en duurzame mobiliteitskeuzes (o.a. fiets en OV in woon-werkverkeer via werkgevers) |
Wat doen we?
|
Beoogde resultaten:
|
Beleidsdoel | P6-4 | Verschonen mobiliteit | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Meerjarendoel | 6.4.1 | Het stimuleren van het gebruik van schone brandstof of energiedrager in personen- en goederenvervoer |
Wat doen we?
|
Beoogde resultaten:
|
Wat gaat het kosten?
Beleidsdoel | Rekening 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P6-1 | Meer fietsen over een sterker netwerk | -16.021 | -18.442 | -17.294 | -20.620 | -20.620 | -20.620 | ||
P6-1-1 | Doorfietsroutes | 0 | -9.837 | -9.761 | -13.087 | -13.087 | -13.087 | ||
P6-1-2 | Regionaal fiets netwerk | -15.312 | -6.443 | -5.372 | -5.372 | -5.372 | -5.372 | ||
P6-1-3 | Stimuleren fietsen | -709 | -2.161 | -2.161 | -2.161 | -2.161 | -2.161 | ||
P6-2 | Veiligere infrastructuur en gedrag | -4.219 | -4.835 | -4.444 | -4.444 | -4.369 | -4.369 | ||
P6-2-1 | Veiligheid provinciale infrastructuur | -829 | -938 | -838 | -838 | -838 | -838 | ||
P6-2-2 | Verkeersveiligheid wegen derden | -1.791 | -2.400 | -2.000 | -2.000 | -2.000 | -2.000 | ||
P6-2-3 | Stimuleren van veilig gedrag | -1.599 | -1.497 | -1.606 | -1.606 | -1.531 | -1.531 | ||
P6-3 | Samen gezonde groei bereikbaar maken | -12.248 | -14.035 | -12.922 | -8.460 | -11.960 | -5.460 | ||
P6-3-1 | MIRT projecten | -11.267 | -12.270 | -11.141 | -6.679 | -10.179 | -3.679 | ||
P6-3-2 | Borgen regionale bereikbaarheid | -982 | -986 | -986 | -986 | -986 | -986 | ||
P6-3-3 | Slimme en duurzame mobiliteitskeuzes | 0 | -779 | -795 | -795 | -795 | -795 | ||
P6-4 | Verschonen mobiliteit | -1.543 | -2.604 | -2.894 | -2.894 | -2.894 | -2.894 | ||
P6-4-1 | Stimuleren schone brandstof en energie | -1.543 | -2.604 | -2.894 | -2.894 | -2.894 | -2.894 | ||
Totaal programma voor bestemming | -34.031 | -39.915 | -37.555 | -36.419 | -39.844 | -33.344 | |||
Voorstel resultaatbestemming | |||||||||
Onttrekkingen | 15.223 | 1.816 | 13.983 | 3.204 | 16.254 | 8.189 | |||
Toevoegingen | 5.616 | 38.150 | 9.643 | 0 | 0 | 0 | |||
Totaal voorstel resultaatbestemming | 9.607 | -36.334 | 4.340 | 3.204 | 16.254 | 8.189 | |||
Totaal P6 | Bereikbaarheid Gezond en veilig na bestemming | -24.424 | -76.249 | -33.215 | -33.215 | -23.590 | -25.155 |