Home

Bijlagen niet ter vaststelling (GS begroting 2026)

Wat willen we bereiken?

Beleidsdoel

6.1

Meer fietsen over een sterker

6.2

Veiligere infrastructuur en gedrag

6.3

Samen gezonde groei bereikbaar maken

6.4

Verschonen mobiliteit

Wat gaan we daarvoor doen?

Beleidsdoel

P6-1

Meer fietsen over een sterker netwerk

Meerjarendoel

6.1.1

We realiseren doorfietsroutes en nemen barrières weg

Wat doen we?

  • We werken als regio meerjarig samen met gemeenten, waterschappen en maatschappelijke organisaties om het fietsen verder te ontwikkelen.
  • We realiseren de DFR Utrecht – IJsselstein (F408) en Utrecht- Woerden (F12), continueren de studie naar de Doorfietsroute Dom-Dam en sluiten Samenwerkingsovereenkomsten tussen provincie en gemeenten af voor vier nieuwe Doorfietsroutes.

Beoogde resultaten:

  • We openen de Doorfietsroutes Woerden-Utrecht en IJsselstein-Utrecht.
  • We realiseren (grotendeels) de Doorfietsroutes Amersfoort-Utrecht, Veenendaal-Utrecht, Hilversum-Utrecht, Hilversum-Amersfoort, Houten-USP en Houten-Lage Weide.  
  • Er zijn samenwerkingsafspraken gemaakt met de gemeenten over de realisatie van Doorfietsroutes.

Meerjarendoel

6.1.2

Een sterk RFN gericht op vlot, veilig en comfortabel fietsen en het ontsluiten van alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten

Wat doen we?

•   We voeren de subsidieregeling voor het Regionaal fietsnetwerk uit, met 5 miljoen euro provinciale bijdrage.
•   Voor knelpunten op het provinciale deel van het Regionaal fietsnetwerk onderzoeken wij hoe deze opgelost kunnen worden. Na goedkeuring en akkoord op de investering in het MIP starten we de voorbereiding en realisatie hiervoor.

Beoogde resultaten:

•   Aan minimaal 5 projecten op het Regionaal fietsnetwerk leveren we een subsidiebijdrage aan andere wegbeheerders.
•   Voor onze eigen infrastructuur verbeteren we fietspaden of parallelwegen langs provinciale wegen, met voorrang voor het Regionaal fietsnetwerk.
•   We continueren studies naar verbetering van het fietsnetwerk (o.a. verbreding van verschillende fietspaden en -tunnels en verbeteren sociale veiligheid).

Meerjarendoel

6.1.3

We stimuleren mensen om vaker te gaan fietsen

Wat doen we?

  • We voeren fietsstimuleringsactiviteiten uit, met de focus op de doelgroepen forenzen, ouderen, kinderen/basisschooljeugd en nieuwe Nederlanders, waaronder de fietsstimuleringsapp “Da’s zo gefietst” en het regionale merk “FIETS·HART”.

Beoogde resultaten:

  • Het aantal deelnemende gemeenten in het programma Doortrappen stijgt
  • Een op maat gemaakte fietsstimuleringscampagne bij de opening van twee doorfietsroutes.
  • Het uitvoeren binnen de City Deal Fietsen voor Iedereen   van een zogenaamd vliegwielproject.

Beleidsdoel

P6-2

Veiligere infrastructuur en gedrag

Meerjarendoel

6.2.1

Het verbeteren van de veiligheid op de provinciale infrastructuur

Wat doen we?

•   We starten in samenwerking met SWOV met een onderzoek naar de verkeersveiligheid van rotondes (N224 & N212), gericht op de veiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers.
•   We stellen verbetervoorstellen op voor de 10 belangrijkste (fiets)oversteken waar kwetsbare verkeersdeelnemers de provinciale weg kruisen.
•   We stellen een strategie op voor de prioritering en aanpak van infrastructurele knelpunten.

Beoogde resultaten:

•   Onderzoeksresultaat naar de verkeersveiligheid op ten minste twee provinciale rotondes, met een doorkijk naar betekenis van de veiligheid op overige rotondes binnen de provincie.
•   Verbetervoorstellen voor de programmering van infrastructurele maatregelen.
•   Regionale vertaling van landelijke initiatieven met een regionaal karakter, bijvoorbeeld bij de GOW60 en massa- en snelheidsverschillen op het fietspad.

Meerjarendoel

6.2.2

Het verbeteren van de veiligheid op gemeentelijke wegen door subsidie op verkeersveiligheidsmaatregelen

Wat doen we?

•   We realiseren in samenwerking met SWOV een groots diepteonderzoek om de toedrachten van en omstandigheden bij alle dodelijke verkeersongevallen uit 2023 en 2024 in de provincie Utrecht te achterhalen.
•   We vernieuwen en verrijken de huidige digitale systemen met actuele verkeers(veiligheids)informatie over het provinciale en regionale wegennet.
•   We monitoren de uitvoering van de nieuwe Regionale Uitvoeringsagenda 2026 - 2029 middels een dashboard en voortgangsrapportage.

Beoogde resultaten:

•   Een verbeterde samenwerking met alle Utrechtse wegbeheerders en stakeholders met behulp van drie regionaal verkeersveiligheidsoverleggen en accountgesprekken volgens het vernieuwde format.
•   Een vernieuwd en geactualiseerd Regionaal Verkeersveiligheidsmodel, zodat de gehele regio opnieuw met de meest actuele verkeers(veiligheids)informatie werkt en het model aansluit op de nieuwe, regionaal gedefinieerde verkeersveiligheidsrisico’s uit de Regionale Uitvoeringsagenda 2026 - 2029.
•   Een dashboard om de uitvoering van de Regionale Uitvoeringsagenda 2026 - 2029 op beleidsindicator-niveau te monitoren.

Meerjarendoel

6.2.3

Het stimuleren van veilig gedrag door verkeerseducatie, voorlichting en handhaving

Wat doen we?

•   We continueren de uitvoering van permanente verkeerseducatie- en voorlichting, met speciale aandacht voor kwetsbare en onervaren verkeersdeelnemers en de thema’s rijden onder invloed, afleiding en onveilige snelheid.
•   We gebruiken de uitkomsten van het diepteonderzoek vanuit VeiligheidNL om het educatie- en voorlichtingsaanbod verder aan te scherpen. In 2026 start het diepteonderzoek naar ’12 -17 jarige fietsers’.
•   Wij ondersteunen het OM en de politie met (verkeers)analyses, waardoor zij de meest kansrijke locaties voor vaste en mobile handhavingsmiddelen en mobiele controles kunnen bepalen, inclusief een evaluatie van rijsnelheden bij de inzet van een flexflitser of bij een mobiele controle.

Beoogde resultaten:

•   Vier lokale gedragsmaatregelen in uitvoering gebracht volgens de verbeterde aanpak.
•   Een vernieuwde provinciale campagnestrategie, ofwel doorvertaling en uitvoering van landelijke en provinciale campagnes, waarbij we doorlopend het bereik hebben gemonitord.
•   Een vernieuwde scholenadviseur voor het borgen van een efficiënte scholenbenadering, met één aanspreekpunt voor alle verkeerseducatie en met betere aanhechting op de plaatselijke context.

Beleidsdoel

P6-3

Samen gezonde groei bereikbaar maken

Meerjarendoel

6.3.1

Op basis van gezamenlijk onderzoek komen tot een uitvoerings- en investeringsagenda tussen Rijk en regio om de woningbouwopgave te kunnen realiseren met de bereikbaarheidsmaatregelen die daarvoor noodzakelijk zijn

Wat doen we?

  • Het NOVEX-gebied Utrecht Amersfoort is onderdeel van het programma U Ned. Met het Rijk zijn we in gesprek en werken we aan de maatregelen uit de Uitvoeringsagenda (Adaptief Programma) en de Regionale Investering Agenda op. Dat doen we in het programma U Ned via verschillende programmalijnen. De komende jaren staan grote keuzes op de agenda voor de verstedelijking inclusief de bereikbaarheidsmaatregelen die daarvoor nodig zijn.

Beoogde resultaten:

  • We werken samen aan de Uitvoeringsagenda en Regionale Investerings  Agenda (RIA)  voor het NOVEX gebied Utrecht - Amersfoort
  • O.a. voor de MIRT Verkenning OV en wonen werken we toe naar het vaststellen van een definitief Voorkeursalternatief en bereiden we de planuitwerkingsfase voor.

Meerjarendoel

6.3.2

Het borgen van de regionale bereikbaarheid in samenwerking met het Rijk en gemeenten

Wat doen we?

  • Voor de groeiopgave van heel Nederland zijn op de hoofdwegen in de provincie Utrecht verschillende projecten gepland om de wegen uit te breiden. Het Rijk besloten om een strategische herprioritering van het Mobiliteitsfonds uit te voeren en een aantal projecten op pauze gezet.  
  • In 2026 wordt de uitspraak van de Raad van Staten voor het Tracebesluit Ring Utrecht verwacht. De regio heeft het Alternatief Ring Utrecht (ARU) opgesteld dat op vergelijkbare wijze invulling geeft aan de beoogde doelen. We zetten in op de lobbyactiviteiten hiervoor.

Beoogde resultaten:

  • Met het Rijk komen tot mitigerende afspraken over de projecten die op pauze zijn gezet in de provincie Utrecht (Hoevelaken) en het maken van afspraken over (een gefaseerde uitvoering van) het Tracébesluit Ring/ARU

Meerjarendoel

6.3.3

In regionaal verband stimuleren van slimme en duurzame mobiliteitskeuzes (o.a. fiets en OV in woon-werkverkeer via werkgevers)

Wat doen we?

  • In de regionale samenwerking met Goedopweg stimuleren we werkgevers tot spitsmijdend en duurzaam mobiliteitsgedrag van medewerkers.
  • Stimuleren van inwoners tot duurzaam reisgedrag via een bewonersbenadering in nieuwe woongebieden.  
  • Informeren van verkeer en beïnvloeden van mobiliteitsstromen bij grote wegwerkzaamheden in de regio.  

Beoogde resultaten:

  • We continueren de regionale samenwerking om werknemers te verleiden tot het mijden van de spits, thuiswerken of het gebruik maken van gezonde en duurzame vervoerwijzen.  
  • Met regionale partners zijn de wegwerkzaamheden zodanig gepland dat er geen overlap van afsluitingen en omleidingen ontstaat.  
  • Bij wegwerkzaamheden zijn weggebruikers geïnformeerd over hinder, route- en reisalternatieven.

Beleidsdoel

P6-4

Verschonen mobiliteit

Meerjarendoel

6.4.1

Het stimuleren van het gebruik van schone brandstof of energiedrager in personen- en goederenvervoer

Wat doen we?

  • We stimuleren en faciliteren de transitie van weg naar water voor het goederenvervoer.
  • We verbinden partijen in de waterstofketen, van aanbieders tot gebruikers, om de transitie naar duurzaam goederenvervoer te stimuleren.
  • We monitoren de ontwikkelingen in de verduurzaming van personenmobiliteit en de trends in het wegvervoer.

Beoogde resultaten:

  • We verstrekken subsidies voor initiatieven die bijdragen aan duurzame stadsdistributie of de verschuiving van wegvervoer van weg naar water.
  • We presenteren de monitor verduurzaming personenvervoer Midden Nederland in een dashboard en bespreken deze in een jaarlijkse bijeenkomst met regionale bestuurders
  • We helpen bij minimaal twee potentiële waterstofvulpunten om te komen tot een kansrijke SWIM subsidieaanvraag bij het Rijk.

Wat gaat het kosten?

Beleidsdoel
Meerjarendoel

Rekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

P6-1

Meer fietsen over een sterker netwerk

-16.021

-18.442

-17.294

-20.620

-20.620

-20.620

P6-1-1

Doorfietsroutes

0

-9.837

-9.761

-13.087

-13.087

-13.087

P6-1-2

Regionaal fiets netwerk

-15.312

-6.443

-5.372

-5.372

-5.372

-5.372

P6-1-3

Stimuleren fietsen

-709

-2.161

-2.161

-2.161

-2.161

-2.161

P6-2

Veiligere infrastructuur en gedrag

-4.219

-4.835

-4.444

-4.444

-4.369

-4.369

P6-2-1

Veiligheid provinciale infrastructuur

-829

-938

-838

-838

-838

-838

P6-2-2

Verkeersveiligheid wegen derden

-1.791

-2.400

-2.000

-2.000

-2.000

-2.000

P6-2-3

Stimuleren van veilig gedrag

-1.599

-1.497

-1.606

-1.606

-1.531

-1.531

P6-3

Samen gezonde groei bereikbaar maken

-12.248

-14.035

-12.922

-8.460

-11.960

-5.460

P6-3-1

MIRT projecten

-11.267

-12.270

-11.141

-6.679

-10.179

-3.679

P6-3-2

Borgen regionale bereikbaarheid

-982

-986

-986

-986

-986

-986

P6-3-3

Slimme en duurzame mobiliteitskeuzes

0

-779

-795

-795

-795

-795

P6-4

Verschonen mobiliteit

-1.543

-2.604

-2.894

-2.894

-2.894

-2.894

P6-4-1

Stimuleren schone brandstof en energie

-1.543

-2.604

-2.894

-2.894

-2.894

-2.894

Totaal programma voor bestemming

-34.031

-39.915

-37.555

-36.419

-39.844

-33.344

Voorstel resultaatbestemming

Onttrekkingen

15.223

1.816

13.983

3.204

16.254

8.189

Toevoegingen

5.616

38.150

9.643

0

0

0

Totaal voorstel resultaatbestemming

9.607

-36.334

4.340

3.204

16.254

8.189

Totaal P6

Bereikbaarheid Gezond en veilig na bestemming

-24.424

-76.249

-33.215

-33.215

-23.590

-25.155

Deze pagina is gebouwd op 09/24/2025 09:06:45 met de export van 09/24/2025 08:28:15