Coöperaties en vennootschappen | ||
B.V. Hart van de Heuvelrug | ||
Doel | Primaire doel van de B.V. Hart van de Heuvelrug is het tot uitvoering brengen van de grondexploitatie van de toekomstige woongebieden Woonwijk Vliegbasis | |
---|---|---|
Type | Coöperaties en vennootschappen | |
Vestigingsplaats | Utrecht/ Soesterberg | |
Webadres | N.v.t. | |
Bestuursdeelname | Stemrecht AvA | |
Overige deelnemers | Geen | |
Kerntaken | B.V. Hart van de Heuvelrug is in 2024 opgericht. Tot de kerntaken van de B.V. | |
Publiek doel | ||
Openbaar belang | Programma Hart van de Heuvelrug is een integrale gebiedsontwikkeling natuur wordt ontwikkeld als woningbouwopgaven worden gerealiseerd. | |
Wijziging belang | Niet van toepassing | |
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | Voor de B.V. Hart van de Heuvelrug is een ontwikkelovereenkomst, inkoopbeleid en directie reglement opgesteld. Daarnaast wordt een Raad van Advies opgericht om ons in de beoordeling van de besluitvormingsstukken te adviseren. | |
Inhoudelijke ontwikkeling | In 2024 is de entiteit B.V. Hart van de Heuvelrug opgericht. Naar verwachting is deze in de loop van 2026 operationeel. De inhoudelijke opdrachtverstrekking ligt vast in de ontwikkelovereenkomst die wordt afgesloten tussen de B.V. en Provincie Utrecht. Voor de B.V. Hart van de Heuvelrug is een ontwikkelovereenkomst, inkoopbeleid en directie reglement opgesteld. Daarnaast wordt een Raad van Advies opgericht om ons in de beoordeling van de besluitvormingsstukken te adviseren. | |
Financiële ontwikkeling | Het boekjaar 2024-2025 wordt gebundeld verantwoord in 2026. | |
Risico's | Niet van toepassing | |
Overig | Niet van toepassing | |
Bank Nederlandse Gemeenten NV (BNG) * | ||
Doel | Het bankieren voor overheden - waaronder provincies - en met overheden verbonden instellingen en bedrijven op het terrein van volkshuisvesting, openbaar nut, onderwijs en gezondheidszorg. | |
Type | Coöperaties en vennootschappen | |
Vestigingsplaats | Den Haag | |
Webadres | ||
Bestuursdeelname | Stemrecht AvA | |
Overige deelnemers | De overige aandeelhouders zijn het Rijk, provincies en gemeenten en een hoogheemraadschap. | |
Kerntaken | De NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank voor de overheid en voor het maatschappelijk belang. | |
Publiek doel | Enkel decentrale overheden kunnen aandeelhouder zijn van de BNG N.V. Als aandeelhouder heeft provincie Utrecht een actief belang in deze publiekelijk georiënteerde financiële instelling. | |
Openbaar belang | Wij hebben een belang van 0,16% in de BNG. Het is niet zomaar mogelijk een marktwaarde voor deze aandelen te bepalen, omdat deze niet vrij verhandelbaar zijn. | |
Wijziging belang | Niet van toepassing. | |
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | Niet van toepassing. | |
Inhoudelijke ontwikkeling | Niet van toepassing. | |
Financiële ontwikkeling | ||
Risico's | Niet van toepassing. | |
Overig | Niet van toepassing. | |
Coöperatieve Vereniging DOVA U.A. | ||
Doel | DOVA is een samenwerkingsverband van de twaalf provincies en de twee vervoerregio’s (Rotterdam/Den Haag en Amsterdam), die allemaal opdrachtgevers zijn voor het regionale openbaar vervoer in Nederland. DOVA behartigt onderwerpen, die alle decentrale OV-autoriteiten aangaan, zoals het OV-betaal- en tariefsysteem, de sociale veiligheid en de open informatiehuishouding. | |
Type | Coöperaties en vennootschappen | |
Vestigingsplaats | Utrecht | |
Webadres | Samenwerkingsverband van decentrale ov-autoriteiten | DOVA | |
Bestuursdeelname | Stemrecht ALV | |
Overige deelnemers | De twaalf provincies, Vervoerregio Amsterdam, Metropoolregio Rotterdam-Den Haag en OV Bureau Groningen-Drenthe. | |
Kerntaken | DOVA heeft als kerntaken het bevorderen van het openbaar vervoer in Nederland door het bieden van netwerken, agenderen van ontwikkelingen, leveren van betrouwbare data, verrijken van kennis en vertegenwoordigen van OV-autoriteiten. Samen met CROW-KpVV vormen ze de OV-campus, een breder platform voor kennisdeling en beleidsontwikkeling. | |
Publiek doel | Provincie Utrecht werkt in verschillende verbanden samen met het Rijk, de provincies en vervoersregio’s aan efficiënt en doeltreffend openbaar vervoer voor reizigers. Het doel is te komen tot een beter mobiliteitsbeleid van de leden en het realiseren van een doeltreffend en efficiënt vervoer voor de reiziger. | |
Openbaar belang | Het openbaar belang is verankerd in de statuten van de coöperatie Dova (Decentrale ov autoriteiten), waarin het doel omschreven is als 'het faciliteren en ondersteunen van de leden bij collectieve vraagstukken op het gebied van de exploitatie, infrastructuur en services voor reizigers, zoals informatievoorziening over het openbaar vervoer en andere vormen van collectief vervoer of individueel vervoer, om zo in de stoffelijke behoeften van haar leden te voorzien krachtens overeenkomsten met hen te sluiten in het bedrijf dat zij te dien einde ten behoeve van haar leden uitoefent of dat één of meer van haar dochtervennootschappen/deelnemingen uitoefent of doet uitoefenen.' | |
Wijziging belang | Niet van toepassing. | |
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | n.v.t. | |
Inhoudelijke ontwikkeling | n.v.t. | |
Financiële ontwikkeling | ||
Risico's | Niet van toepassing. | |
Overig | Niet van toepassing. | |
Nederlandse Waterschapsbank NV (NWB) * | ||
Doel | Enkel decentrale overheden kunnen aandeelhouder zijn van de NWB. Als aandeelhouder heeft provincie Utrecht een actief belang in deze publiekelijk georiënteerde financiële instelling. | |
Type | Coöperaties en vennootschappen | |
Vestigingsplaats | Den Haag | |
Webadres | ||
Bestuursdeelname | Stemrecht AvA | |
Overige deelnemers | De aandelen zijn in handen van waterschappen, het Rijk en provincies. | |
Kerntaken | De Nederlandse Waterschapsbank (NWB) is een financiële dienstverlener voor de overheidssector. | |
Publiek doel | Enkel decentrale overheden kunnen aandeelhouder zijn van de NWB. Als aandeelhouder heeft provincie Utrecht een actief belang in deze publiekelijk georiënteerde financiële instelling. | |
Openbaar belang | Wij hebben een belang van 0,17% in de NWB. Het is niet zomaar mogelijk een marktwaarde voor deze aandelen te bepalen, omdat deze niet vrij verhandelbaar zijn. | |
Wijziging belang | Niet van toepassing. | |
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | Niet van toepassing. | |
Inhoudelijke ontwikkeling | Niet van toepassing. | |
Financiële ontwikkeling | ||
Risico's | Niet van toepassing. | |
Overig | Niet van toepassing. | |
Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht NV (OMU) * | ||
Doel | De vennootschap heeft als doel (nieuwe statuten): | |
Type | Coöperaties en vennootschappen | |
Vestigingsplaats | Utrecht | |
Webadres | ||
Bestuursdeelname | Stemrecht AvA | |
Overige deelnemers | Geen | |
Kerntaken | N.V. OMU is in 2011 opgericht voor het investeren in private kavels op verouderde bedrijventerreinen in onze provincie. In 2016 is de opdracht verbreed naar de transformatie van leegstaande kantoorpanden. In september 2021 stemden we in met een rol van de OMU in intensiveren en verduurzamen van bedrijventerreinen. | |
Publiek doel | Verbetering leefbaarheid in binnensteden. | |
Openbaar belang | Het gaat om projecten die zonder ingrijpen van de overheid niet of ernstig vertraagd van de grond zouden komen. En die een bijdrage leveren aan verbetering van het vestigingsklimaat op bedrijventerreinen en de leefbaarheid in de binnensteden. | |
Wijziging belang | In 2022 is € 30 miljoen extra beschikbaar gesteld om doelstellingen op intensivering en verduurzaming op te pakken. | |
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | In 2025 is de OMU geëvalueerd. In licht van deze evaluatie wordt in 2025 bezien of een koersbijstelling met ingang van 2026 wenselijk is. | |
Inhoudelijke ontwikkeling | In 2022 is gestart met uitvoering van beleid gericht op intensivering en verduurzaming bedrijventerreinen. Het een en ander heeft geleid tot nieuwe afspraken tussen de aandeelhouder in een algemene vergadering van aandeelhouders (AvA), RvC, Investeringscommissie (IC) en directie. Inmiddels heeft NV OMU 6 verouderde bedrijfslocaties aangekocht die op termijn (na sloop en bouwrijp maken) opnieuw zullen worden uitgegeven. | |
Financiële ontwikkeling | In 2022 is gestart met de uitvoering van beleid gericht op intensivering en verduurzaming bedrijventerreinen. Inmiddels heeft OMU € 27 miljoen geïnvesteerd in de aankoop van verouderde bedrijfskavels. | |
Risico's | Als aandeelhouder lopen wij geen financiële risico’s als gevolg van het handelen van de N.V. Het is wel een voorwaarde dat wij ons niet bezighouden met het bestuur van de N.V. Een ander risico is dat de N.V. gebonden is aan de Europese regels voor staatssteun en dat zij de regels die daarvoor gelden, moet volgen. | |
Overig | De OMU werkt samen met de gemeente Utrecht. Zij investeren met gezamenlijke middelen in projecten in die stad (passend binnen de doelstelling van OMU). | |
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM) Utrecht Region B.V. * | ||
Doel | Versterken van de economische structuur van de Regio Utrecht door te investeren in de innovatieve sectoren en maatschappelijke opgaven. | |
Type | Coöperaties en vennootschappen | |
Vestigingsplaats | Utrecht | |
Webadres | ||
Bestuursdeelname | Via aandeelhoudersvergadering (AvA). | |
Overige deelnemers | Gemeenten Amersfoort, Hilversum en Utrecht, UU, UMCU (via Utrecht Holdings) en ministerie EZK. | |
Kerntaken | • Innoveren; business development (bedrijven/projecten) | |
Publiek doel | ||
Openbaar belang | Economische structuurversterking in de provincie Utrecht | |
Wijziging belang | ||
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | In 2025 heeft de Raad van Commissarissen ingestemd met een aftreedrooster, wat betekent dat voor 2025 en 2026 wijzigingen in de samenstelling van de raad van commissarissen worden verwacht. | |
Inhoudelijke ontwikkeling | In 2026 wordt de Regionale Economische Agenda herijkt. Het businessplan van de ROM zal zich tot deze herijking verhouden met mogelijke koersbijstellingen tot gevolg. | |
Financiële ontwikkeling | ||
Risico's | ||
Overig | ||
Stedin Holding NV | ||
Doel | Stedin is de netbeheerder in het grootste deel van Zuid-Holland, en de provincies Utrecht en Zeeland. Zij zorgt ervoor dat 2,3 miljoen huishoudens en zakelijke klanten dagelijks over energie beschikken om te wonen, werken en ondernemen. | |
Type | Coöperaties en vennootschappen | |
Vestigingsplaats | Rotterdam | |
Webadres | ||
Bestuursdeelname | Via aandeelhoudersvergadering | |
Overige deelnemers | Provincie Zeeland, de Staat der Nederlanden en 61 gemeenten (onder welke 8 Utrechtse) in het verzorgingsgebied van Stedin | |
Kerntaken | De Stedin Groep concentreert zich op alle activiteiten die samenhangen met het aanleggen, beheren en onderhouden van energienetten. Daarnaast faciliteert Stedin Groep de energiemarkt. | |
Publiek doel | ||
Openbaar belang | De aandelen Stedin zijn volledig in publieke handen. Provincie Utrecht heeft een belang van 0,34% in Stedin. | |
Wijziging belang | ||
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | n.v.t. | |
Inhoudelijke ontwikkeling | Stedin zet in haar strategie in op het ontwikkelen van energie- en warmtenetten die gebruik maken van duurzame bronnen. | |
Financiële ontwikkeling | De energietransitie en netcongestie vergen grote investeringen in het laag- en middenspanningsnet door Stedin. Op dit moment beschikt Stedin over voldoende financieringsmogelijkheden om deze investeringen te kunnen uitvoeren. | |
Risico's | ||
Overig | ||
Vitens NV * | ||
Doel | Het uitoefenen van een publiek (drink)waterbedrijf, daaronder valt: de winning, productie, transport, verkoop en distributie van water. En het verrichten van alles wat met de publieke watervoorziening verband houdt. | |
Type | Coöperaties en vennootschappen | |
Vestigingsplaats | Utrecht | |
Webadres | ||
Bestuursdeelname | Algemene vergaderingen van aandeelhouders. | |
Overige deelnemers | Provincies en gemeenten in het verzorgingsgebied van Vitens. | |
Kerntaken | Vitens zorgt ervoor dat er 24/7 betrouwbaar water uit de kraan komt en voor goede service daaromheen. Daarnaast zet Vitens zich in voor de bescherming van de kostbare drinkwaterbronnen. | |
Publiek doel | ||
Openbaar belang | Wettelijk is vastgesteld dat de aandelen van de drinkwaterbedrijven in publieke handen blijven. Het belang van onze provincie als aandeelhouder in Vitens is historisch gegroeid. Met ons aandeelhouderschap borgen wij onze verantwoordelijkheid voor een goede drinkwatervoorziening in Utrecht. | |
Wijziging belang | ||
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | n.v.t. | |
Inhoudelijke ontwikkeling | n.v.t. | |
Financiële ontwikkeling | De voorziene investeringen in de drinkwaterinfrastructuur leiden in de komende jaren waarschijnlijk tot een grotere kapitaalbehoefte. In 2026 wordt onderzocht welke betrokkenheid en deelneming van de decentrale overheden in de drinkwaterbedrijven pas | |
Risico's | ||
Overig | ||
Gemeenschappelijke regelingen | ||
Gemeenschappelijk Orgaan Siteholder Hollandse Waterlinies * | ||
Doel | Het beschermen, beheren en uitdragen van de uitzonderlijke universele waarde van de UNESCO werelderfgoedsite Hollandse Waterlinies. Dit doen we door gecoördineerd en gezamenlijk de verplichtingen te vervullen die UNESCO aan werelderfgoed verbindt. Daarbij is harmonisatie van beleid en uitvoering door het bevoegde gezag noodzakelijk. Net als het bijeenbrengen van budget en het stroomlijnen van contacten met stakeholders zoals het Rijk, gemeenten, waterschappen, private eigenaren en terrein beherende organisaties. | |
Type | Gemeenschappelijke regelingen | |
Vestigingsplaats | Utrecht | |
Webadres | ||
Bestuursdeelname | Van elk GS is er 1 gedeputeerde lid. Samen vormen zij het Gemeenschappelijk Orgaan (GO), de Siteholder. Vanuit ons is gedeputeerde Cultuur en Erfgoed lid van dit GO. | |
Overige deelnemers | Provincies Gelderland, Noord-Brabant en Noord-Holland | |
Kerntaken | Coördinatie uitvoering managementplan Hollandse Waterlinies. Inclusief de uitvoering van taken op het gebied van kennis, publieksbereik en bescherming. En zorgdragen voor rapportageverplichtingen richting het Rijk en UNESCO. Het GO voert de regie over de hele UNESCO werelderfgoedsite Hollandse Waterlinies. En is voor het Rijk het 1e aanspreekpunt voor zaken die betrekking hebben op de werelderfgoedstatus. | |
Publiek doel | ||
Openbaar belang | Publiek belang voor de instandhouding van het UNESCO Werelderfgoed. | |
Wijziging belang | ||
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | ||
Inhoudelijke ontwikkeling | ||
Financiële ontwikkeling | ||
Risico's | ||
Overig | ||
Het Utrechts Archief * | ||
Doel | De gemeenschappelijke regeling Het Utrechts Archief voert voor de provincie de wettelijke taken uit op het gebied van het beheer van de historische provinciale archieven. | |
Type | Gemeenschappelijke regelingen | |
Vestigingsplaats | Utrecht | |
Webadres | ||
Bestuursdeelname | GS in dagelijks bestuur (1 lid) en in algemeen bestuur (2 leden) | |
Overige deelnemers | Gemeente Utrecht en Rijk/OCW | |
Kerntaken | HUA voert voor ons de wettelijke taken voor ons archief uit. Dat zijn: | |
Publiek doel | ||
Openbaar belang | Wij zijn vertegenwoordigd in het dagelijks en het algemeen bestuur en dragen bij aan de gemeenschappelijke regeling voor 11%. | |
Wijziging belang | ||
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | Een van de consequenties van de uittreding is, dat decentrale overheden (waaronder onze provincie) met ingang van de uittreding geen gebruik meer kunnen maken van de e-depotvoorziening van het Nationaal Archief. OCW wil de archieftaken van papier van het rijk bij het HUA per 1-1-2026 voortzetten o.g.v. een delegatieregeling en de financiering daarvan via een Specifieke Uitkering (SPUK). | |
Inhoudelijke ontwikkeling | De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft aangegeven dat hij per 1 januari 2026 uit de gemeenschappelijke regelingen (GR) van de Regionale Historische Centra's (RHC’s) wil treden, waaronder ook het HUA. | |
Financiële ontwikkeling | ||
Risico's | ||
Overig | ||
Omgevingsdienst Utrecht (ODU) | ||
Doel | ||
Type | Gemeenschappelijke regelingen | |
Vestigingsplaats | ||
Webadres | ||
Bestuursdeelname | ||
Overige deelnemers | ||
Kerntaken | ||
Publiek doel | ||
Openbaar belang | ||
Wijziging belang | ||
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | ||
Inhoudelijke ontwikkeling | ||
Financiële ontwikkeling | ||
Risico's | ||
Overig | ||
Plassenschap Loosdrecht e.o. * | ||
Doel | Dit recreatieschap ontwikkelt, beheert en onderhoudt terreinen voor dagrecreatie en routenetwerken voor wandelen, varen en fietsen in opdracht van onze provincie en gemeenten. | |
Type | Gemeenschappelijke regelingen | |
Vestigingsplaats | Utrecht | |
Webadres | Plassenschap Loosdrecht e.o. | |
Bestuursdeelname | GS in het bestuur. | |
Overige deelnemers | Provincie Noord-Holland en de gemeenten Stichtse Vecht en Wijdemeren. | |
Kerntaken | Het beheer en onderhoud van recreatieruimte en recreatievoorzieningen voor de deelnemende gemeenten en de provincies. | |
Publiek doel | ||
Openbaar belang | Wij zijn vertegenwoordigd in het dagelijks en het algemeen bestuur en dragen bij voor 25% van de deelnemersbijdragen. | |
Wijziging belang | ||
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | De gemeente Utrecht is per 1 januari 2023 uit de regeling getreden. De uitvoering van de werkzaamheden voor het plassenschap is per 1 januari 2023 overgedragen aan de gemeente Wijdemeren. Per 2027 fuseert de deelnemer gemeente Wijdemeren met gemeente Hilversum. | |
Inhoudelijke ontwikkeling | In 2026 zal een Toekomstvisie 2040 worden vastgesteld. Uitwerking hiervan in Ontwikkelagenda’s vindt in 2026 plaats. | |
Financiële ontwikkeling | In de begroting 2026 is een taakstelling van 330.000 euro voor het verlagen van de uitgaven danwel verhogen van inkomsten opgenomen. | |
Risico's | ||
Overig | ||
Randstedelijke Rekenkamer (RRK) * | ||
Doel | Het doel van de Randstedelijke Rekenkamer is om de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van de provincies te verbeteren. Zij verricht hiervoor onafhankelijk onderzoek naar de provincies en de daarmee verbonden organen. De rekenkamer informeert primair Provinciale Staten over haar onderzoeksbevindingen, oordelen en aanbevelingen. | |
Type | Gemeenschappelijke regelingen | |
Vestigingsplaats | Amsterdam | |
Webadres | ||
Bestuursdeelname | PS besluiten tot instellen leden programmaraad en adviescommissie. Bestuurder wordt via een unaniem besluit van de Provinciale Staten van de deelnemers benoemd. | |
Overige deelnemers | Provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Flevoland | |
Kerntaken | De taken en bevoegdheden van de Randstedelijke Rekenkamer zijn in de Provinciewet vastgelegd. De onafhankelijke positie wordt gewaarborgd door onder meer de vrijheid van onderzoek, de toegang tot personen en gegevens en openbaarheid van rapportage. De Rekenkamer doet onderzoek op basis van een eigen onderzoeksprogramma, dat wordt vastgesteld na overleg met de programmaraad. Deze programmaraad bestaat uit leden van de Provinciale Staten van de vier provincies. | |
Publiek doel | ||
Openbaar belang | De Randstedelijke Rekenkamer heeft, ter voldoening aan de Provinciewet, een Reglement van Orde opgesteld. Het Reglement van Orde bevat regels over de organisatie en werkwijze van de Rekenkamer. | |
Wijziging belang | ||
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | Geen noemenswaardige bestuurlijke of organisatorische ontwikkelingen | |
Inhoudelijke ontwikkeling | n.v.t. | |
Financiële ontwikkeling | ||
Risico's | ||
Overig | ||
Recreatieschap Stichtse Groenlanden (RSG) * | ||
Doel | Dit recreatieschap ontwikkelt, beheert en onderhoudt terreinen voor dagrecreatie. En routenetwerken voor wandelen, varen en fietsen in opdracht van provincie en gemeenten. | |
Type | Gemeenschappelijke regelingen | |
Vestigingsplaats | Utrecht | |
Webadres | ||
Bestuursdeelname | PS in algemeen bestuur | |
Overige deelnemers | De gemeenten Utrecht, Nieuwegein, Houten, IJsselstein, Lopik, Woerden, De Ronde Venen, De Bilt en Stichtse Vecht | |
Kerntaken | De kwalitatieve en kwantitatieve ontwikkeling van recreatieruimte en recreatievoorzieningen voor de deelnemende gemeenten in onze provincie. | |
Publiek doel | ||
Openbaar belang | De provincie is vertegenwoordigd in het dagelijks en algemeen bestuur en draagt bij voor 30,9%. | |
Wijziging belang | ||
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | Geen nieuwe noemenswaardige bestuurlijke of organisatorische ontwikkelingen | |
Inhoudelijke ontwikkeling | Geen inhoudelijke ontwikkelingen | |
Financiële ontwikkeling | ||
Risico's | ||
Overig | ||
Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) * | ||
Doel | De Regionale Uitvoeringsdienst behartigt de belangen van de deelnemers samen en van iedere deelnemer afzonderlijk op het gebied van fysieke leefomgeving. Voor zover de bevoegdheid daartoe de deelnemer toekomt en voor zover deze aan de Regionale Uitvoeringsdienst is gemandateerd. | |
Type | Gemeenschappelijke regelingen | |
Vestigingsplaats | Utrecht | |
Webadres | ||
Bestuursdeelname | GS in algemeen bestuur en dagelijks bestuur | |
Overige deelnemers | De gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht en Woudenberg | |
Kerntaken | De RUD voert namens onze provincie en gemeenten vergunningverlenende, handhavende en toezichthoudende taken uit op het milieu- en omgevingsdomein. Elke deelnemer bepaalt zelf het domein dat voor hem uitgevoerd wordt. | |
Publiek doel | ||
Openbaar belang | Het waarborgen en ontwikkelen van een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving. Wij zijn de grootste opdrachtgever, voor ongeveer 58%. | |
Wijziging belang | ||
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | ||
Inhoudelijke ontwikkeling | ||
Financiële ontwikkeling | ||
Risico's | ||
Overig | ||
Overige verbonden partijen | ||
Fonds Nazorg gesloten stortplaatsen * | ||
Doel | Beheren van de middelen voor de nazorg van stortplaats Smink om de eeuwigdurende nazorg van deze stortplaats na sluiting te kunnen bekostigen. | |
Type | Overige verbonden partijen | |
Vestigingsplaats | Utrecht | |
Webadres | ||
Bestuursdeelname | GS is bestuur. | |
Overige deelnemers | Geen | |
Kerntaken | Het bekostigen van de nazorgkosten en een zodanig beheer van de fondsmiddelen dat voldoende rendement wordt gegenereerd voor de eeuwigdurende nazorg. | |
Publiek doel | ||
Openbaar belang | 100% belang. Het treffen van zodanige maatregelen zodat wordt gewaarborgd dat de stortplaats geen nadelige gevolgen voor het milieu met zich meebrengt. Of dat de grootst mogelijke bescherming wordt geboden tegen die nadelige gevolgen voor zover dat met reden niet kan worden geëist. | |
Wijziging belang | ||
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | n.v.t. | |
Inhoudelijke ontwikkeling | n.v.t. | |
Financiële ontwikkeling | ||
Risico's | ||
Overig | ||
Stichtingen en verenigingen | ||
Huis der Nederlandse Provincies (HNP) * | ||
Doel | De algemene doelstelling van de Vereniging Huis van de Nederlandse Provincies is het verkrijgen van een effectieve positionering en vertegenwoordiging van de provincies in Brussel. | |
Type | Stichtingen en verenigingen | |
Vestigingsplaats | Brussel | |
Webadres | ||
Bestuursdeelname | GS in bestuur. | |
Overige deelnemers | De overige provincies en het IPO. | |
Kerntaken | Het HNP: | |
Publiek doel | ||
Openbaar belang | Vertegenwoordigers van de 12 provincies en het IPO werken in opdracht van het HNP-bestuur vanuit het Huis als liaison tussen de provincies en Europese instellingen en netwerken. De EU-lobbyprioriteiten van het IPO gelden hierbij als basis, naast landsdelige en provinciale agenda’s. Namens onze provincie is gedeputeerde Strijk lid van het bestuur van het HNP. | |
Wijziging belang | ||
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | n.v.t. | |
Inhoudelijke ontwikkeling | n.v.t. | |
Financiële ontwikkeling | ||
Risico's | ||
Overig | ||
Inter Provinciaal Overleg (IPO) * | ||
Doel | Het Interprovinciaal Overleg behartigt de belangen van de provincies en biedt een platform voor onder andere het optimaliseren van de condities waaronder provincies werken en het stimuleren van provinciale vernieuwingsprocessen. | |
Type | Stichtingen en verenigingen | |
Vestigingsplaats | Den Haag | |
Webadres | ||
Bestuursdeelname | PS in algemene ledenvergadering | |
Overige deelnemers | De overige provincies. | |
Kerntaken | Het IPO is actief op dezelfde terreinen als de provincies. Zoals milieu, landelijk gebied, sociaal beleid, ruimtelijke ordening, wonen, economie en mobiliteit. Het IPO geeft de belangenbehartiging vorm door regelmatig te overleggen met onder andere de verschillende overheden en maatschappelijke organisaties. De platformfunctie wordt ingevuld door gelegenheden te creëren om kennis en ervaringen uit te wisselen, gezamenlijke standpunten te bepalen en initiatieven te ontplooien. Daarnaast ondersteunt het IPO de provincies bij het uitvoeren van taken, onder andere via de uitvoeringsorganisatie BIJ12 (natuur en informatiesystemen). | |
Publiek doel | ||
Openbaar belang | De vereniging het IPO is de koepelorganisatie van, voor en door de 12 provincies bestaande uit IPO-bureau en BIJ12. Het IPO heeft als doelstelling: | |
Wijziging belang | ||
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | n.v.t. | |
Inhoudelijke ontwikkeling | n.v.t. | |
Financiële ontwikkeling | ||
Risico's | ||
Overig |