Programmadoel
Na Corona zijn reispatronen veranderd. We zien dat op bepaalde dagen van de week minder mensen het openbaar vervoer gebruiken. Tegelijkertijd leiden de verstedelijking en de mobiliteitstransitie tot meer OVgebruik. Het is belangrijk om OV-producten aan te bieden die deze groei mogelijk maken. Bovendien hebben meer mensen minder te besteden en vinden wij het belangrijk dat er voldoende aandacht is voor de sociale functie van het OV. Binnen het programma ‘Publieke Mobiliteit’ zetten we in op vier pijlers om het hoofddoel van duurzame, gezonde en veilige bereikbaarheid te bereiken: 1. Versterken en koesteren netwerk Het proces om te komen tot publieke Mobiliteit is er een van meerdere jaren. In de termijn van het Uitvoeringsprogramma zetten we in op de transitie van een uitsluitend op OV georiënteerd programma, naar een programma voor publieke mobiliteit. OV en knooppunten vormen kernelementen van publieke mobiliteit |
---|
Beleidsdocumenten
Omgevingsvisie Provincie Utrecht , vastgesteld door PS op 10 maart 2021, eerstvolgende actualisatie in 2026
Bereikbaarheidsprogramma 2024-2029 , vastgesteld door GS op 2 juli 2024, eerstvolgende actualisatie in 2027.
Uitvoeringsprogramma Publieke Mobiliteit 2024-2029, vastgesteld door GS op 22 oktober 2024, eerstvolgende actualisatie in 2027.
Het Bereikbaarheidsprogramma en de daarbij behorende uitvoeringsprogramma’s worden in 2027 geëvalueerd en waar nodig bijgesteld. Voor 2029 worden nieuwe programma’s opgesteld op basis van de Omgevingsvisie van dat moment.
Voor publieke mobiliteit gelden daarnaast nog de volgende vastgestelde beleidsdocumenten:
- Nota van uitgangspunten concessie , vastgesteld door PS op 11 mei 2022
- OV netwerkperspectief 2025-2050 , vastgesteld door PS op 11 mei 2022
- Spooragenda , vastgesteld door GS op 19 december 2023
- Beheervisie tramsysteem , vastgesteld door GS op 24 maart 2020