P5 | Bereikbaarheid Publieke mobiliteit | Rekening 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
P5-1 | Versterken netwerk | -8.293 | -9.285 | -10.688 | -10.688 | -10.688 | -9.961 |
P5-2 | Duurzaam concessiemanagement | -140.034 | -146.547 | -129.165 | -131.165 | -130.165 | -129.365 |
P5-3 | Aantrekkelijke knooppunten | -2.509 | -3.481 | -3.789 | -3.709 | -3.499 | -3.499 |
P5-4 | Duurzaam beheer en realisatie van OV-inf | -29.733 | -29.274 | -31.396 | -35.935 | -36.133 | -31.882 |
Totaal exploitatie | -180.571 | -188.586 | -175.037 | -181.496 | -180.484 | -174.706 | |
Mutaties reserves | |||||||
Onttrekkingen | 22.011 | 43.045 | 290 | 2.306 | 3.131 | 0 | |
Stortingen | 13.685 | 2.421 | 2.235 | 0 | 0 | 1.094 | |
Totaal mutaties reserves | 8.326 | 40.624 | -1.945 | 2.306 | 3.131 | -1.094 | |
Totaal P5 | Bereikbaarheid Publieke mobiliteit | -172.245 | -147.962 | -176.982 | -179.190 | -177.353 | -175.800 |
Overzicht totaal lasten en baten
P5 | Bereikbaarheid Publieke mobiliteit | Rekening 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 207.145 | 207.345 | 193.775 | 200.009 | 198.997 | 193.219 | |
Baten | 26.574 | 18.759 | 18.738 | 18.513 | 18.513 | 18.513 | |
Totaal exploitatie | -180.571 | -188.586 | -175.037 | -181.496 | -180.484 | -174.706 | |
Mutaties reserves | 8.326 | 40.624 | -1.945 | 2.306 | 3.131 | -1.094 | |
Totaal P5 | Bereikbaarheid Publieke mobiliteit | -172.245 | -147.962 | -176.982 | -179.190 | -177.353 | -175.800 |
Toelichting verschillen begroting 2026 en begroting 2025
Lasten
Bij beleidsdoel 5.1 zijn er incidentele effecten op de lasten. In 2025 was een negatieve last opgenomen voor de afwikkeling van het project Stationsgebied Driebergen Zeist. Daarnaast hebben er incidentele verschuivingen plaatsgevonden tussen de beleidsdoelen en vanuit voorgaande jaren waardoor het budget weer iets verhoogd is.
In 2025 was budget (beleidsdoel 5.2) voor OV concessies hoger vanwege extra middelen vanuit de reserve OV concessies om onder andere de hogere kosten van de verlenging OV concessies te dekken. Vanaf 2026 gaan de nieuwe concessies in.
Voor beheer en realisatie OV assets (beleidsdoel 5.4) is het budget in 2026 hoger vanwege hogere kapitaallasten en hogere beheer en onderhoudskosten conform het meerjarenonderhoudsplan 2026.
Baten
N.v.t.