5. Bereikbaarheid: Publieke mobiliteit

Wat gaat het kosten?

P5

Bereikbaarheid Publieke mobiliteit

Rekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

P5-1

Versterken netwerk

-8.293

-9.285

-10.688

-10.688

-10.688

-9.961

P5-2

Duurzaam concessiemanagement

-140.034

-146.547

-129.165

-131.165

-130.165

-129.365

P5-3

Aantrekkelijke knooppunten

-2.509

-3.481

-3.789

-3.709

-3.499

-3.499

P5-4

Duurzaam beheer en realisatie van OV-inf

-29.733

-29.274

-31.396

-35.935

-36.133

-31.882

Totaal exploitatie

-180.571

-188.586

-175.037

-181.496

-180.484

-174.706

Mutaties reserves

Onttrekkingen

22.011

43.045

290

2.306

3.131

0

Stortingen

13.685

2.421

2.235

0

0

1.094

Totaal mutaties reserves

8.326

40.624

-1.945

2.306

3.131

-1.094

Totaal P5

Bereikbaarheid Publieke mobiliteit

-172.245

-147.962

-176.982

-179.190

-177.353

-175.800

Overzicht totaal lasten en baten

P5

Bereikbaarheid Publieke mobiliteit

Rekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

Lasten

207.145

207.345

193.775

200.009

198.997

193.219

Baten

26.574

18.759

18.738

18.513

18.513

18.513

Totaal exploitatie

-180.571

-188.586

-175.037

-181.496

-180.484

-174.706

Mutaties reserves

8.326

40.624

-1.945

2.306

3.131

-1.094

Totaal P5

Bereikbaarheid Publieke mobiliteit

-172.245

-147.962

-176.982

-179.190

-177.353

-175.800

Toelichting verschillen begroting 2026 en begroting 2025

Lasten

Bij beleidsdoel 5.1 zijn er incidentele effecten op de lasten. In 2025 was een negatieve last  opgenomen voor de afwikkeling van het project Stationsgebied Driebergen Zeist. Daarnaast hebben er incidentele verschuivingen plaatsgevonden tussen de beleidsdoelen en vanuit voorgaande jaren waardoor het budget weer iets verhoogd is.

In 2025 was budget (beleidsdoel 5.2) voor OV concessies hoger vanwege extra middelen vanuit de reserve OV concessies om onder andere de hogere kosten van de verlenging OV concessies te dekken. Vanaf 2026 gaan de nieuwe concessies in.

Voor beheer en realisatie OV assets (beleidsdoel 5.4) is het budget in 2026 hoger vanwege hogere kapitaallasten en hogere beheer en onderhoudskosten conform het meerjarenonderhoudsplan 2026.

Baten

N.v.t.

Deze pagina is gebouwd op 09/24/2025 09:06:45 met de export van 09/24/2025 08:28:15