Hoofdstuk 3 - Paragrafen

3.10 Wet Open Overheid

De Wet open overheid (Woo) is nu drie jaar in werking en kent een implementatieperiode tot en met 2027. Belangrijke speerpunten van de wet zijn:  

  • Een inspanningsverplichting tot actief openbaar maken van in ieder geval informatie betreffende beleid, inclusief de voorbereiding, uitvoering, naleving, handhaving en evaluatie (art 3.1);  
  • Openbaarmakingsplicht op verzoek: de overheid maakt informatie openbaar als iemand erom vraagt;  
  • Het verplicht actief openbaar maken van documenten uit 17 informatiecategorieën (art 3.3) (waarvan 15 van toepassing op de provincie Utrecht);  
  • Het op orde brengen van de Informatiehuishouding (art 2.4 en 6.1) en monitoring hiervan.  

Met de komst van de Wet open overheid moet ook de provincie Utrecht (PU) documenten actief openbaar maken. De documenten die deel uitmaken van één van de 15 informatiecategorieën uit de Woo moeten, zonder dat hier om gevraagd wordt, actief gepubliceerd worden.  In de Woo zijn categorieën van informatie benoemd, hiermee worden documentsoorten als besluitenlijsten GS, beschikkingen, adviezen en onderzoeken bedoeld. Deze zullen de komende periode openbaar moeten worden gemaakt.   

Openbaar maken gebeurt op de communicatiekanalen van de PU (publicatieplatform Open.PU) waarop informatie categorieën zichtbaar zijn. Deze categorieën worden ook gelinkt aan het landelijke platform Woo-Index.  

Kernactiviteiten van het project:  

  • Het (laten) realiseren en in beheer (laten) nemen van de procesverbeteringen, werkwijzen, metadata, IT-voorzieningen die ondersteunend zijn aan de realisatie van de met de organisatie afgestemde business waarden.  
  • De implementatie van een nieuwe werkwijze die voldoet aan de Woo.  
  • Verandering van houding en gedrag voor de medewerkers door training, opleidingen, communicatie en begeleiding vanuit het project.  
  • De realisatie van een eigen publicatieplatform dien aansluit op de landelijke landingspagina Woo-index.  
  • De dienstverlening ter ondersteuning aan de overige processen van de domeinen en teams.  

De Woo wordt ingevoerd in nauwe samenwerking met het ministerie van BZK, het Interprovinciaal Overleg (IPO) en medeoverheden (Rijk, Unie van Waterschappen, Vereniging van Nederlandse Gemeenten). Wij proberen bij de invoering van de Woo zoveel mogelijk aan te sluiten bij de bestaande werkprocessen. Op dit moment verloopt de invoering van de Woo binnen de provincie Utrecht conform planning. Verantwoording van de voortgang van de uitvoering van de Woo zal plaatsvinden middels de reguliere P&C-cyclus van de provincie.  

Veel informatie wordt al gepubliceerd via de provincie website (www.provincie - utrecht.nl ) . Het betreft hier de volgende onderwerpen: Stateninformatie, overzicht subsidieverstrekkingen en vergunningen en ontheffingen, provinciale organisatiegegevens besluitenlijsten GS, Woo-verzoeken en -besluiten en jaarverslagen. De rol van Woo-contactfunctionaris, zoals deze in de wet is bedoeld, is eind 2025 ingevuld. Voor de Woo-verzoeken is een Woo-coördinator aangesteld. Daar waar mogelijk hebben verbeteringen plaatsgevonden, bijvoorbeeld het publiceren van de actuele Woo-besluiten.   

Deze pagina is gebouwd op 09/24/2025 09:06:45 met de export van 09/24/2025 08:28:15