Home

Bijlagen niet ter vaststelling (GS begroting 2026)

Wat willen we bereiken?

Beleidsdoel

5.1

Versterken netwerk

5.2

Duurzaam concessiemanagement

5.3

Aantrekkelijke knooppunten

5.4

Duurzaam beheer en realisatie van ov-infrastructuur

Wat gaan we daarvoor doen?

Beleidsdoel

P5-1

Versterken netwerk

Meerjarendoel

5.1.1

Het versterken van de ov-bereikbaarheid door het realiseren van nieuwe verbindingen en het opwaarderen of verleggen/verlengen van bestaande verbindingen in het netwerk  

Wat doen we?

  • Uitwerken aanpak Publieke Mobiliteit en de eerste stappen zetten in de uitrol bij bedrijventerreinen en bij ziekenhuizen in de gemeente Utrecht.  
  • Verder ontwikkelen regionaal OV-systeem door uitbreiden en opwaarderen van het Bus Rapid Transit (BRT) netwerk (U-link en U-liner) en inzet op lobby voor betere benutting spoornetwerk.  
  • Voorbereiden en uitwerken samenhangende grootschalige ontwikkelingen OV en verstedelijking na 2035 (OV-schaalsprong).  

Beoogde resultaten:

  • In 2026 starten we de uitvoering van Publieke Mobiliteit met pilots in tenminste 2 gebieden (rond bedrijventerreinen en ziekenhuizen in de gemeente Utrecht   
  • Afronding van MIRT-onderzoek spoorcorridor Utrecht – Arnhem – Duitse grens
  • Statenvoorstel voorkeursbeslissing MIRT -verkenning OV & wonen (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport)

Meerjarendoel

5.1.2

Een beter OV en exploitatie door het wegnemen van bereikbaarheidsknelpunten

Wat doen we?

  • Stapsgewijze verbetering van infrastructuur voor BRT-lijnen (U-link en U-liner).   
  • Monitoren en sturen op de uitvoering doorstromingsmaatregelen OV.  
  • Inzichtelijk maken van bereikbaarheidsknelpunten en het faciliteren stakeholders (gemeenten) in het wegnemen van deze bereikbaarheidsknelpunten.

Beoogde resultaten:

  • We zetten de subsidiemogelijkheden voor BRT/doorstroming volledig weg bij de gemeenten.  
  • Minder bereikbaarheidsknelpunten.

Meerjarendoel

5.1.3

Verbetering van fysieke en sociale toegankelijkheid van het OV

Wat doen we?

  • We maken de toegankelijkheid van OV haltes inzichtelijk.
  • We sturen op een vlotte uitvoering van het toegankelijk maken van OV-haltes.

Beoogde resultaten:

  • 50 extra OV-haltes zijn toegankelijk.   
  • Provinciaal actieplan toegankelijkheid eigen haltes.

Meerjarendoel

5.1.4

Verbetering van de betaalbaarheid voor mensen met een krappe beurs

Wat doen we?

  • We monitoren het ingestelde OV-reisproduct voor minima en onderzoeken een opvolging binnen het nieuwe OV-betaalsysteem

Beoogde resultaten:

  • Een werkend OV-reisproduct voor minima

Beleidsdoel

P5-2

Duurzaam concessiemanagement

Meerjarendoel

5.2.1

Meer reizigerstevredenheid over het OV in de provincie Utrecht

Wat doen we?

  • We sturen op een goede start van de uitvoering van de nieuwe concessies

Beoogde resultaten:

  • De dienstregeling is conform de vervoerplannen uitgebreid met de inzet van extra dienstregelingsuren, waardoor de reiziger profiteert van hogere frequenties en meer reismogelijkheden
  • De uitrol van één merk U-OV voor beide concessies is geïmplementeerd, in de hele provincie functioneert dit als één herkenbaar merk voor de reiziger.  
  • Er wordt conform de inschrijvingen van beide vervoerders nieuw, kwalitatief hoogwaardig (zero emissie-)materieel ingezet.

Meerjarendoel

5.2.2

Effectievere uitvoering van het OV (kostendekkingsgraad, voorspelbaarheid, betrouwbaarheid, meer (betalende) reizigers)

Wat doen we?

  • Opstellen van het strategisch marketingkader.  
  • Sturen op het vervoerplan- en tarievenproces.
  • De vervoerders aansturen en waar nodig bijsturen op het behalen van prestatie indicatoren

Beoogde resultaten:

  • Verdere uitrol productformules voor hoogwaardig openbaar vervoer (U-link en introductie U-liner)
  • Er is een strategisch marketingkader opgesteld en de vervoerder voeren marketingplannen uit binnen dit kader.  

Meerjarendoel

5.2.3

Het terugdringen van de negatieve effecten van publieke mobiliteit op de omgeving

Wat doen we?

  • We bewaken en faciliteren de instroom van Zero Emissie materieel als onderdeel van de implementatie van de nieuwe OV-concessies die uiterlijk in 2028 leiden tot een volledige zero emissie vloot van OV-voertuigen.
  • We sturen op het verminderen van omgevingshinder bij werkzaamheden aan OV-assets.  
  • We sturen op het laten opstellen van een fysiek en sociaal veiligheidsplan door de vervoerders.

Beoogde resultaten:

  • Geïmplementeerde nieuwe OV-concessies met veel nieuwe, stillere zero emissie-bussen.  
  • Een fysiek en sociaal veiligheidsplan dat geïmplementeerd wordt door de vervoerders en op gemonitord wordt.
  • De vervoerders hebben een breed palet aan bussen met verschillende lengtes, waardoor per lijn busmaterieel ingezet kan worden dat past bij de omvang van de vervoervraag en bij de infrastructuur/omgeving

Beleidsdoel

P5-3

Aantrekkelijke knooppunten

Meerjarendoel

5.3.1

Meer OV knooppunten hebben een hogere kwaliteit

Wat doen we?

  • Opstellen richtlijn, inclusief prioritering, voor knooppunten
  • Sturing geven aan integrale invulling van de prioritaire knooppunten.  
  • Opzetten nieuwe governance voor integrale hubaanpak, als onderdeel van publieke mobiliteit, met specifieke aandacht voor deelmobiliteit.

Beoogde resultaten:

  • Een richtlijn haltes, hubs en knooppunten
  • Gerealiseerde kwaliteitsverbeteringen op minimaal 1 knoop
  • Invoering van nieuwe governance regionale deeltweewielermobiliteit

Beleidsdoel

P5-4

Duurzaam beheer en realisatie van OV-inf

Meerjarendoel

5.4.1

De bestaande infrastructuur is op orde en beschikbaar op het vastgestelde kwaliteitsniveau

Wat doen we?

  • Opstellen van een beheeropdracht op basis van de actuele Beheervisie OV-assets
  • Versterken opdrachtgeverschap bij verzelfstandiging beheerorganisatie
  • Uitvoering van de beheer- en onderhoudstaken aan de OV-assets

Beoogde resultaten:

  • Een vastgesteld beheerplan van de (verzelfstandigde) beheerorganisatie
  • Een vastgestelde rapportage railveiligheid
  • Realisatie van de beheer- en onderhoudstaken om de beoogde (vervoers)prestaties te kunnen bereiken.

Meerjarendoel

5.4.2

We onderhouden onze OV-assets duurzamer

Wat doen we?

  • Actualisatie van het systeemeisenmanagement, waarin de beleidsopgaven vanuit de energietransitie, klimaatadapatie en circulariteit worden vertaald in een (top)eisenkader.  
  • Opstellen van een agenda voor het beter benutten van het tramenergiesysteem in samenwerking met (landelijke) partners.
  • Opstarten van een vervangingsproject voor de busstalling Zeist, zodat deze voldoet aan de duurzame eisen voor zero-emissie busexploitatie.  

Beoogde resultaten:

  • Een vastgesteld geactualiseerde systeembeschrijving en topeisenkader voor de OV-assets.
  • Een lager tramenergiegebruik en lagere spitsenergiegebruik bij de OV-assets.  
  • Een vastgestelde projectopdracht, inclusief programma van eisen, voor het duurzame vervangingsproject busstalling Zeist.

Wat gaat het kosten?

Beleidsdoel
Meerjarendoel

Rekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

P5-1

Versterken netwerk

-8.293

-9.285

-10.688

-10.688

-10.688

-9.961

P5-1-1

Versterken OV-bereikbaarheid

-2.424

-3.539

-3.600

-3.600

-3.600

-3.600

P5-1-2

Wegnemen bereikbaarheidsknelpunten OV

-3.952

-3.468

-4.000

-4.000

-4.000

-3.273

P5-1-3

Fysieke en sociale toegankelijkheid OV

-1.917

-478

-1.588

-1.588

-1.588

-1.588

P5-1-4

Verbeteren betaalbaarheid OV

0

-1.800

-1.500

-1.500

-1.500

-1.500

P5-2

Duurzaam concessiemanagement

-140.034

-146.547

-129.165

-131.165

-130.165

-129.365

P5-2-2

Effectieve uitvoering OV

-138.895

-145.615

-128.417

-130.417

-129.417

-128.617

P5-2-3

Terugdringen negatieve effecten OV

-1.140

-932

-748

-748

-748

-748

P5-3

Aantrekkelijke knooppunten

-2.509

-3.481

-3.789

-3.709

-3.499

-3.499

P5-3-1

Hogere kwaliteit OV knooppunten

-2.509

-3.481

-3.789

-3.709

-3.499

-3.499

P5-4

Duurzaam beheer en realisatie van OV-inf

-29.733

-29.274

-31.396

-35.935

-36.133

-31.882

P5-4-1

Duurzame realisatie OV assets

-20.230

-18.026

-19.138

-19.346

-19.509

-19.483

P5-4-2

Duurzamer beheer en onderhoud OV assets

-9.503

-11.248

-12.258

-16.589

-16.624

-12.399

Totaal programma voor bestemming

-180.571

-188.586

-175.037

-181.496

-180.484

-174.706

Voorstel resultaatbestemming

Onttrekkingen

22.011

43.045

290

2.306

3.131

0

Toevoegingen

13.685

2.421

2.235

0

0

1.094

Totaal voorstel resultaatbestemming

8.326

40.624

-1.945

2.306

3.131

-1.094

Totaal P5

Bereikbaarheid Publieke mobiliteit na bestemming

-172.245

-147.962

-176.982

-179.190

-177.353

-175.800

Deze pagina is gebouwd op 09/24/2025 09:06:45 met de export van 09/24/2025 08:28:15