Bij dit onderdeel staan op hoofdlijnen de activiteiten die we voor gaan uitvoeren:
11.1 De financiële keten is robuust, betrouwbaar en goed verankerd in de organisatie
1. Het doorontwikkelen van de P&C-producten in de P&C-cyclus, inclusief het structureel evalueren van P&C-producten ook met de Auditcommissie.
2. Herijking van financiële nota's en verordeningen met de organisatie en Auditcommissie.
11.2 De medewerkers en de organisatie zijn duurzaam inzetbaar en zijn blijvend in ontwikkeling
- Om wendbaar te blijven als organisatie, blijft het belangrijk blijft dat we zicht blijven houden op de veranderende omstandigheden en deze blijven vertalen naar de benodigde ontwikkelingen en diensten voor organisatie en medewerkers. Organisatieontwikkeling is een constante, om toekomstbestendig te blijven.
- Vanuit de keten Mens en Organisatie, de provincie Utrecht deskundig terzijde staan door een strategisch adviserende, faciliterende en ontzorgende rol te vervullen. Dit vraagt doorontwikkeling van onze dienstverlening en slimmer samenwerken. Te starten met onze eerstelijns dienstverlening.
11.3 Het ICT-fundament en de informatievoorziening is toekomstbestendig
- We gaan het ICT-fundament moderniseren, aanbesteden en met marktpartijen realiseren. We laten ons informatievoorzieningsportfolio (IV-porfolio) beter aansluiten bij de P&C-cyclus, zodat de constante ontwikkeling van het informatiehuis: planmatiger, transparanter en daarmee voorspelbaarder wordt.
- We gaan een centraal dataplatform realiseren, waarbij we primair mobiliteit, energie dienstencentrum (EDC) en Mens en Organisatie gaan faciliteren.
- Naar aanleiding van de aanbevelingen van de provinciearchivaris en de functionaris gegevensbescherming, gaan we de komende jaren een inspanning leveren op het archief. Daarbij gaat het om overdracht van nog te bewerken archieven naar onze archiefbewaarplaats (HUA) en vernietiging van een deel van die archieven om aan de wettelijke verplichting te kunnen voldoen.
11.4 De dienstverlening is klantgericht en klantvriendelijke en constant aan verandering onderhevig
- Het uitvoeren van klantreizen - vanuit perspectief en met de klant - ter verbetering van onze dienstverlening. In afstemming met de proceseigenaar en in samenwerking met de Stafbureaus.
- Het doorontwikkelen van één serviceloket voor interne dienstverlening provincie Utrecht. Toewerken naar een nulmeting als het gaat om klanttevredenheid van onze dienstverlening. Vanuit daaruit een prestatie-indicator opstellen voor de P&C-producten.
- Het beschrijven, optimaliseren en verbeteren van processen en systemen ten behoeve van het verhogen van de kwaliteit van de dienstverlening.
11.5 De provincie geeft het goede voorbeeld door het verduurzamen van de eigen organisatie (processen en faciliteiten), vastgoed en de daarbij behorende buitenruimte
- Het doorontwikkelen van de plannen voor de renovatie en verduurzaming van het Huis voor de Provincie.
- Verhogen en verschonen van de afvalscheidingsgraad en de totale hoeveelheid aan (kantoor)afval terugdringen.
- Inzetten op het stimuleren van duurzame mobiliteit voor het woon-werkverkeer en de dienstreizen.
11.6 De beheersing van de organisatie door het management en het bestuur is optimaal
- We volgen de uitvoering van de in 2025 opgestelde actieplannen risicomanagement.
- We voeren business control uit en adviseren we op bestuurlijke stukken voordat deze worden aangeboden voor besluitvorming.
- We ondersteunen het management door de implementatie van aanbevelingen van accountants en de Randstedelijke Rekenkamer te volgen. Verder voeren we een aantal onderzoeken uit, waaronder: een 217a onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gevoerde bestuur.
Prestatie-indicatoren
Prestatie-indicatoren | Eenheid | Realisatie | Streefwaarde | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P11-2 | Organisatie duurzaam inzetbaar | |||||||
Medewerkers behorend tot het doelgroepenregister Banenafspraak (fte 36/per week) | % | 22,60 | 2,68% | |||||
Omschrijving: | Het percentage medewerkers dat met afstand tot de arbeidsmarkt of via de Participatiewet dat bij de provincie in dienst is. Uitgedrukt in aantal gerealiseerde banen van 25,5 uur. | |||||||
Toelichting: | De hoogte van het quotumpercentage wordt jaarlijks door het ministerie van Sociale Als het aantal banen voor mensen met een arbeidsbeperking landelijk achterblijft, | |||||||
Bron: | Personeelsinformatiesysteem AFAS | |||||||
P11-5 | De provincie geeft het goede voorbeeld | |||||||
Circulariteit in aanbestedingen | % | 26 | 25 | 25 | 25 | 30 | ||
Omschrijving: | In hoeveel procent van de aanbestedingen circulariteit wordt meegenomen. Dit zegt dus niets over de kwaliteit of uitkomst van de aanbesteding, het benoemt alleen of circulariteit is meegenomen in de uitvraag. | |||||||
Toelichting: | In de Middenlange Termijn Strategie Circulaire Samenleving is het volgende doel opgenomen: Het verminderen van het gebruik binnen de provinciale organisatie van primaire, abiotische grondstoffen via onze eigen opdrachtverlening, inkopen en subsidieverlening met 25% in 2027, 50% in 2030 en 75% in 2035. Er wordt gewerkt aan een nieuw monitoringssysteem waarmee dit inzichtelijk gemaakt kan worden. | |||||||
Bron: | Duurzaamheidsverslag 2024 | |||||||
CO2 uitstoot | Ton CO2 | 7.940 | 5.000 | 5.000 | 4.500 | 4.350 | ||
Omschrijving: | Het aantal ton CO2 vanwege het inkopen van grondstoffen door de interne organisatie. | |||||||
Toelichting: | Door het gebruik van gerecyclede grondstoffen en duurzame vormen van materialen is het mogelijk om hierin CO2 te reduceren. Dit speelt voornamelijk bij het domein mobiliteit; het aanleggen van wegen, kunstwerken of andere infrastructuur eist veel grondstoffen. | |||||||
Bron: | Duurzaamheidsverslag 2024 | |||||||
Energie | KWh verbruik%/KWh opwek | 9.264.091 kwh / 386.472 kwh | nnb/430.000 | nnb/430.000 | nnb/430.000 | 9.500.000/6.000.000 | ||
Omschrijving: | Dit betreft elektriciteit, gas en het warmtenet, waarbij 1 kub gas gelijk staat aan een energie-inhoud van 10kWh en 1 GJ warmte aan 278 kWh. | |||||||
Toelichting: | Het doel is om een energieneutrale organisatie in 2035 te hebben. Door het energieverbruik te verminderen en onze eigen opwekkingscapaciteit op te schalen kunnen we dit doel behalen. Als de plannen voor de renovatie en verduurzaming van het Huis van de Provincie doorgang vinden, zal ons eigen opwekvermogen stijgen vanaf 2028. Hiernaast is het belangrijk om onze andere locaties te voorzien van eigen opwekinstallaties. | |||||||
Bron: | Duurzaamheidsverslag 2024 | |||||||
Klimaatmitigatie | Ton CO2 | 38.433 | 30.000 | 30.000 | 25.000 | 21.200 | ||
Omschrijving: | Aantal ton CO2 dat jaarlijks wordt uitgestoten door de eigen organisatie. | |||||||
Toelichting: | De grootste CO2 besparende maatregelen (verduurzamen van onze bussen, het pand en ons woon-werkverkeer) zullen plaatsvinden vanaf 2026. | |||||||
Bron: | Duurzaamheidsverslag 2024 | |||||||
Voedselagenda | % | Toelichting | ||||||
Omschrijving: | Deze indicator meet het aandeel lokaal, biologisch, de verhouding dierlijk-plantaardig, hoeveelheid voedselverspilling en het aantal biodiversiteit bevorderende gerechten van de catering op het Huis van de Provincie. | |||||||
Toelichting: | Realisatie 2024: Lokaal – 19% Biologisch: 17,9% Verhouding Dierlijk-Plantaardig: 48,5/51,5% Voedselverspilling: <5% Biodiversiteit bevorderende gerechten: 3 gerechten. | |||||||
Bron: | Duurzaamheidsverslag 2024 |