Bij dit onderdeel staan op hoofdlijnen de activiteiten die we gaan uitvoeren:
9.1 Het bedrijfsleven en werknemers zijn toegerust op de toekomst
- We geven invulling aan de uitkomsten van de Halfwegevaluatie UTA en dragen structureel via de UTA bij aan het opschalen van publiek-private opleidingsinitiatieven met de subsidieregeling Impulsplannen Utrecht Talent Alliantie. Deze regeling is in 2025 geëvalueerd en aangepast. We zoeken nadrukkelijk afstemming en samenwerking met de 3 arbeidsmarktregio’s in onze provincie. Ook richten we ons via de UTA op de opschaling van het Regionaal Talentfonds, waardoor werkenden en werkzoekenden succesvol kunnen worden om- en bijgeschoold om maatschappelijke transities te ondersteunen.
- We ondersteunen en faciliteren waar nodig ondernemers en hun werknemers in de maatschappelijke transities, zoals circulariteit en digitalisering. Dat doen we concreet via de doorontwikkeling van de European Digital Innovation Hub Noordwest. En via de diverse business development activiteiten gericht op bedrijven en ketens in de circulaire economie, waaronder de inzet van ketenregisseurs om circulaire ketens in de zorgsector te sluiten.
- Verdere opschaling van de onderlinge samenwerking met de partners in de regionale mkb-dienstverlening, o.a. door aanjagen kenniscirculatie en coördinatie van bijeenkomsten. Ook kijken we naar de aansluiting op het landelijk rijksbrede traject mkb dienstverlening om eventuele kansen voor de provincie te effectueren. Ook ondersteunen we het Utrecht International Center bij het warm welkom heten van nieuwkomers in de Utrechtse economie.
9.2 Bedrijven en (kennis)instellingen werken aan innovaties voor maatschappelijke transities passend bij het regionaal profiel
- We geven structureel meer ondersteuning aan de Economic Board Utrecht (EBU) en dragen het regionaal economisch profiel (Utrecht, kloppend hart van een gezonde samenleving) actief uit vanuit de regio, het rijk en Europa. We ondersteunen de ROM Utrecht Region bij het ontwikkelen van samenwerkingen tussen bedrijven, overheden en onderwijsinstellingen binnen de ecosystemen Life Science & Health, Earth Valley en New Digital Society, waarbij in 2026 wordt gewerkt aan een nieuwe meerjarenstrategie voor de ROM. Daarnaast blijven de we Data- en Kennishub Gezond Stedelijk Leven ondersteunen. Hiermee werken we met regionale kennispartners aan het vergaren van kennis over gezond leven in een stedelijke omgeving, door het verzamelen van data en het uitvoeren van onderzoeken in fieldlabs.
- Inspelen op de veranderende mondiale context, met extra aandacht voor defensie gerelateerde innovaties en de Europese strategische autonomie, met meer middelen voor innovatie en meer ruimte voor het vervullen van de eerste klant (launching customer). We stellen met onze subsidieregelingen bedrijven in staat om hun innovatie verder te ontwikkelen en op te schalen. Daarbij kijken we nadrukkelijk naar kansen om Europese middelen te koppelen aan regionale projecten.
- We operationaliseren de 4 actielijnen van het beleidskader Regionale Innovatiekracht. Op basis van pilots, eerste verkenningen en onderzoek in 2025 maken we in 2026 uitgewerkte werkplannen voor iedere actielijn.
9.3 Er zijn voldoende vestigingsmogelijkheden in aantal en kwaliteit
- We monitoren jaarlijks ontwikkelingen in vraag en aanbod op werklocaties, maken via het Provinciale Programma Wonen en Werken (PPWW) afspraken met regio’s/gemeenten over nieuwe uitgifte van bedrijventerreinen. We herijken het kantorenbeleid op basis van het Statenvoorstel dat in juni 2025 is vastgesteld, de aangepaste regels treden eind 2026 in werking via de Omgevingsvisie en -verordening. Intensiever gebruik van bestaande werklocaties vindt plaats door uitvoering van het Plan van Aanpak Toekomstbestendige werklocaties (NV OMU), dat in 2025 is geëvalueerd en waarvoor een bijgestelde inhoudelijke koers is vastgesteld.
- Inzet op toekomstbestendige bedrijventerreinen door deelname aan het Programma Werklandschappen van de Toekomst. Met behulp van de Specifieke Uitkering Bedrijfsmatig Vastgoed (SpUk BV) stimuleren we de organisatiegraad en verduurzaming van bedrijventerreinen. Via pilots met gemeenten verkennen we de haalbaarheid van het netbewust/off-grid realiseren van nieuwe bedrijventerreinen. Ook hebben we oog voor het borgen van de vitaliteit in centrumgebieden door het stimuleren van een transitie naar aantrekkelijke en dynamische plekken met een hoge diversiteit aan functies. Duurzaamheid is eveneens een belangrijk onderdeel binnen de regionale programmering met de regio`s en daarmee samenhangende afspraken.
- In 2026 hebben we een ontwikkelstrategie gemaakt om het provinciale beleid voor innovatielocaties verder vorm te geven, waarbij wordt ingezet op complementariteit en samenwerking van de verschillende innovatielocaties. Daarnaast continueren we de provinciale betrokkenheid bij USP Utrecht, de satellietlocaties in Zeist en Bilthoven en andere innovatielocaties.
Prestatie-indicatoren
Prestatie-indicatoren | Eenheid | Realisatie | Streefwaarde | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P9-1 | Toekomst bedrijfsleven en werknemers | |||||||
Ondersteunde internationals | Getal | Circa 10.000 | 12.500 | 12.750 | 13.000 | 13.250 | 13.500 | |
Omschrijving: | Aantal ondersteunde internationals | |||||||
Toelichting: | Door de afname van vestiging van grote internationale bedrijven, is ook het aantal expats (internationals) afgenomen. Daarnaast fluctueert het aantal internationals door de jaren en is het belangrijk om naar de middellange termijn te kijken. | |||||||
Bron: | Utrecht International Center | |||||||
P9-2 | Bedrijven werken aan innovaties maatscha | |||||||
Aantal startups (incl. scaleups) | Getal | 1.232 | 1.300 | 1.375 | 1.450 | 1.525 | 1.600 | |
Omschrijving: | Aantal startups (incl. scaleups) in regio Utrecht | |||||||
Toelichting: | Ons doel is om het aantal startups en scaleups in de regio Utrecht te verhogen. Wij streven daarbij een realistische jaarlijkse groei na. Uitgaande van het aantal startups en scaleups in de afgelopen jaren, is het onze doelstelling dat dit aantal in 2029 is doorgegroeid naar 1.600. | |||||||
Bron: | ROM Utrecht Region / Startup Utrecht o.b.v. Dealroom | |||||||
Bereik innovatiesubsidies | Getal | 53 | 55 | 55 | 55 | 55 | 55 | |
Omschrijving: | Aantal gehonoreerde innovatie subsidie-aanvragen binnen de MIT. | |||||||
Toelichting: | Dit betreft de jaarlijkse uitvoering van de MIT Haalbaarheid en MIT R&D. | |||||||
Bron: | Provincie Utrecht/intern | |||||||
Omvang bedrijvennetwerk | Getal | 9.850 | 8.600 | 8.600 | 8.800 | 9.000 | 9.000 | |
Omschrijving: | Aantal bedrijven in het netwerk van de ROM Utrecht Region | |||||||
Toelichting: | Het doel van de ROM is om een groot en betekenisvol netwerk van Utrechtse bedrijven te bewerkstelligen. Op basis van de groei van het bedrijvennetwerk in de afgelopen jaren, is het onze doelstelling dat dit netwerk in de komende jaren doorgroeit naar 9.000 bedrijven. | |||||||
Bron: | ROM Utrecht Region | |||||||
P9-3 | Voldoende vestigingsmogelijkheden | |||||||
Intensiteit gebruik bedrijventerreinen | Getal | 0 | 40.000 | 65.000 | 95.000 | 130.000 | 170.000 | |
Omschrijving: | De cumulatieve ruimtewinst aan (extra) m2 bedrijfsruimte per jaar door intensiever en duurzamer gebruik van bestaande bedrijventerreinen. In 2037 moet 530.000 m2 extra BVO zijn toegevoegd op het bestaande areaal van 2019. | |||||||
Toelichting: | In 2023 heeft de OMU nog geen nieuw uitgeefbare bedrijfsruimte opgeleverd. De realisatiewaarde voor 2023 is daardoor 0. De OMU heeft op het moment van schrijven vier verouderde bedrijfslocaties aangekocht. Tot op dit moment laat heruitfigte van deze locaties echter nog op zich wachten, onder andere door netcongestie en het doorlopen van procedures. | |||||||
Bron: | Overzicht projectbesluiten NV OMU | |||||||
Organisatiegraad bedrijventerreinen | 2 | 4 | 14 | 27 | 33 | 40 | ||
Omschrijving: | Aantal bedrijventerreinen dat is ondersteund door provinciale aanjagers bij de totstandkoming van samenwerkingsvormen tussen ondernemers en/of bij het maken van gezamenlijke duurzaamheidsplannen (cumulatief). | |||||||
Toelichting: | Vanaf 2023 is ingezet op het stimuleren van samenwerking tussen bedrijven op bedrijventerreinen via provinciale aanjagers organisatiegraad. Vanaf 2024 is daar met behulp van de Specifieke Uitkering Bedrijfsmatig Vastgoed (SpUk BV) aanvullende inzet gekomen en wordt ook ingezet op het komen tot gezamenlijke plannen voor verduurzaming van bedrijventerreinen. De middelen vanuit de SpUk BV lopen na 2027 af, daarom zijn er geen streefwaarden opgegeven voor 2028 en verder. | |||||||
Bron: | Provincie Utrecht/Intern |