Bij dit onderdeel staan op hoofdlijnen de activiteiten die we gaan uitvoeren:
10.1 Het provinciebestuur is sterk en duidelijk
- Optimalisatie van de veranderde werkwijze Sterke Staten Doen ertoe n.a.v. de uitgevoerde evaluatie.
- Voorbereiden van de Provinciale Staten verkiezingen van maart 2027.
- Optimaliseren van het proces bestuurlijke besluitvorming voor GS en PS door de in 2025 in kaart gebrachte verbeteringen verder te implementeren.
10.2 Integriteit is een vast onderdeel van het politiek-, bestuurlijke- en bedrijfsproces
- Alle medewerkers volgen de verplichte workshop integriteit en ondermijning en leggen de eed of belofte af.
- In samenwerking tussen de disciplines integriteit, ondermijnende criminaliteit en Veilige Publieke Taak worden, naast een éénmalige jaarlijkse bijeenkomst, diverse werkvormen ontwikkeld om integriteit bespreekbaar te maken, zoals moreel beraad en reflectiebijeenkomsten.
- De vertrouwenspersonen zijn vindbaar en laagdrempelig benaderbaar.
10.3 De aanpak van ondermijning wordt geïntensiveerd
- Een uitgebreide kennisuitwisseling en samenwerking binnen de bestaande informele interprovinciale netwerken op het gebied van Bibob, Ondermijning, en Integriteit. De samenwerking met het RIEC en de omgevingsdiensten wordt geïntensiveerd. Er wordt ingezet op ketentoezicht, specifiek op ondermijning gerelateerde risicostromen. Daarnaast worden verscheidene Bibob- en weerbaarheidstrainingen georganiseerd voor gemeenten binnen de provincie Utrecht. Ook wordt er binnen het project Aanpak Vakantieparken samengewerkt met de afdelingen R.O. en Recreatie.
- De structurele inzet van de regisseur Veilige Publieke Taak (VPT) waarbij zij de provinciale organisatie, gemeenten en waterschappen ondersteunt bij het vormgeven, implementeren en borgen van beleid ten aanzien van de Veilige Publieke Taak en fungeert als spil tussen de Utrechtse decentrale overheden, de politie en het OM en de onderlinge samenwerking en de gezamenlijke adequate opvolging van incidenten stimuleert.
- Het verder verkennen van een op te stellen Utrechtse Weerbaarheidsnorm.
10.4 In verbinding met de partners, stakeholders en inwoners (via bijv. participatie) is het strategisch vermogen van de organisatie groot
- We voeren de pilot jongerenparticipatie Jong Utrecht Aan Zet uit.
- We ontwikkelen de participatietoolbox verder met de participatieverordening als juridische leidraad.
- We houden een dialoogsessie met de samenleving op 4 november 2026.
10.5 De regionale slagkracht is sterk (ook over bestuurlijke grenzen heen)
- We komen samen met medeoverheden tot een concrete (gebiedsgerichte) aanpak voor het versterken van uitvoeringskracht en samenwerking. We versterken onze samenwerking met de (bestuurlijke) regio’s in de provincie Utrecht.
- We voeren een regionale analyse brede welvaart uit en gaan verder met de doorontwikkeling van de Toekomstbrief.
- Conform de Uitvoeringsagenda Europese Zaken zetten we in op effectieve uitvoering van onze Public Affairs in Brussel en optimale ontsluiting van de Europese subsidiekansen binnen de organisatie en de regio.
10.6 Gemeenten, gemeenschappelijke regeling en waterschappen functioneren goed conform de wet
- Het voorbereiden en opstellen van toezichtbeslissingen over alle Utrechtse gemeenten, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen. Bijbehorende monitoringstrajecten en interventies worden uitgevoerd volgens het vastgestelde nieuwe beleidskader IBT 2025-2028 'In Zicht'.
- (Regio)bijeenkomsten zijn georganiseerd per toezichtdomein over relevante onderwerpen om
kennisdeling tussen lokale overheden te stimuleren. Thema-onderzoeken op verschillende
toezichtgebieden worden voorbereid en/of uitgevoerd.
- Met structurele Rijksmiddelen verder inrichten en uitvoeren van de taak IBT-Erfgoed volgens de gemaakte afspraken in IPO-verband. In IPO-verband verder voorbereiden van de taak IBT-bibliotheken.
10.7 Concernbrede aansturing op brede thema's is krachtig en effectief
- We werken aan de borging van mensgericht, gebruikersgericht en inclusief werken in onze beleidsontwikkeling en bedrijfsvoeringsprocessen. We ondersteunen en werken daarnaast samen met gemeenten en andere relevante partners aan een inclusieve provincie en zetten ons, samen met Mens & Organisatie, in voor een inclusieve organisatiecultuur.
- In 2026 realiseren we 12 Dorpendeals. Deze worden ondersteund door de Gemeenschapsalliantie Utrecht. Er wordt een lerend netwerk omheen georganiseerd zodat we weten wat werkt en wat niet.
10.8 Het juridisch fundament wordt sterker en is goed toegerust
- We investeren in de zichtbaarheid van Juridische Zaken en juridische procedures. Dit doen we bijvoorbeeld door het organiseren van juridische cursussen voor niet-juristen, het juridisch spreekuur, maar ook door juridische materie in niet-juridische taal beschikbaar te maken.
- We zoeken de verbinding met collega's door de organisatie heen en investeren specifiek in de dwarsverbanden tussen de juristen van de provincie. Processen zoals Woo en Bezwaar worden geëvalueerd en zo nodig herijkt om efficiëntie te verbeteren.
10.9 De communicatie is zichtbaar, vindbaar, verbindend en transparant
- Een groter aantal van onze publicaties op sociale media in een format waardoor de content aantrekkelijker is en de herkenbaarheid toeneemt en daarmee een hoger bereik ontstaat en een betere zichtbaarheid.
- Analyses van social media-bereik maken en deze benutten om onze contentstrategie te verbeteren.
- Benutten van mediamonitoring, omgevingsbeelden en analyses om communicatie op bij te sturen.
- De medewerkers van de provincie Utrecht faciliteren in communicatieve vaardigheden, waaronder duidelijk en begrijpelijk schrijven en verbindende gespreksvaardigheden.
Prestatie-indicatoren
Prestatie-indicatoren | Eenheid | Realisatie | Streefwaarde | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P10-2 | Integriteit is een vast onderdeel | |||||||
Integriteit is een vast onderdeel | Getal | 145 | 150 | 170 | 170 | 170 | 170 | |
Omschrijving: | Het aantal nieuwe medewerkers dat de eed heeft afgelegd | |||||||
Toelichting: | Alle nieuwe medewerkers leggen de eed of de belofte af. Voorafgaande aan de eed of belofte volgen zij de workshop integriteit en ondermijning. | |||||||
Bron: | Intern (HRO) | |||||||
Thematische bijeenkomsten integriteit | Getal | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Omschrijving: | Het aantal thematische bijeenkomsten over integriteit dat in een jaar is georganiseerd. | |||||||
Toelichting: | ||||||||
Bron: | Intern | |||||||
P10-3 | Intensievere aanpak van ondermijning | |||||||
Intensievere aanpak van ondermijning | Getal | 17 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | |
Omschrijving: | Het minimum aantal BIBOB onderzoeken dat de provincie per jaar uitvoert | |||||||
Toelichting: | ||||||||
Bron: | Beleidsregel Wet Bibob provincie Utrecht 2021 | |||||||
P10-5 | Regionale slagkracht sterk | |||||||
Europese verkenningstrajecten | Getal | 25 | 12 | 18 | 18 | 18 | 18 | |
Omschrijving: | Het aantal verkenningstrajecten voor Europese financiering dat jaarlijks wordt uitgevoerd | |||||||
Toelichting: | ||||||||
Bron: | Intern (Cluster Europa) | |||||||
Regionale slagkracht is sterk | Getal | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
Omschrijving: | Het aantal aanvragen voor Europese financiering per jaar. | |||||||
Toelichting: | ||||||||
Bron: | Intern (Cluster Europa) | |||||||
P10-6 | Gemeenten, waterschap conf. wet | |||||||
IBT-interventie | Getal | 12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Omschrijving: | Het aantal (van totaalaantal) toezichtontvangers waarbij de IBT-interventieladder trede 3 (actief toezicht) of hoger (juridische interventie) voor één of meer toezichtgebieden wordt toegepast | |||||||
Toelichting: | Doordat de indicator grotendeels buiten onze invloedssfeer ligt, laat deze zich lastig voorspellen. Hierom wordt deze begroot op 0, als streefwaarde. Over de realisatie wordt wel gerapporteerd in de jaarstukken. Richting de Kadernota 2027 wordt deze indicator herzien. | |||||||
Bron: | Intern (cluster IBT) | |||||||
IBT-preventief financieel toezicht | Getal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Omschrijving: | Het aantal (van totaal aantal) gemeenten onder preventief toezicht (verplichte indicator BBV/2019:1) | |||||||
Toelichting: | ||||||||
Bron: | Intern (Cluster IBT) | |||||||
IBT-themaonderzoek | Getal | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Omschrijving: | Aantal uitgevoerde IBT-themaonderzoeken of reality checks. | |||||||
Toelichting: | ||||||||
Bron: | Intern (cluster IBT) |