Bij dit onderdeel staan op hoofdlijnen de activiteiten die we gaan uitvoeren:
6.1 Meer fietsen over een sterker netwerk
- We realiseren (groten)deels de doorfietsroutes Amersfoort-Utrecht, Veenendaal-Utrecht, , Houten-Lage Weide, IJsselstein-Utrecht (opening), Woerden-Utrecht (opening) en bereiden de realisatie van de route Houten Castellum – USP verder voor.
- We verlenen subsidies voor het Regionaal fietsnetwerk, waardoor gemeenten en waterschap op hun fietsinfrastructuur kwaliteitsverbeteringen tot stand kunnen brengen.
- We voeren diverse stimuleringsacties uit gericht op specifieke doelgroepen én acties gekoppeld aan de opening van doorfietsroutes.
6.2 Veiligere infrastructuur en gedrag
- We voorzien in verbeteroplossingen, daar waar de verkeersveiligheidsknelpunten het grootst zijn en verrichten hiervoor onderzoek naar het functioneren en de verkeersveiligheid van het provinciale wegennet, gericht op de veiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers.
- We maken verkeersdeelnemers bewust van hun eigen (risico)gedrag, kwetsbaarheid en verantwoordelijkheid in het verkeer en ondersteunen hen, via educatie en voorlichting, om de kennis en vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn voor veilig en verantwoord verkeersgedrag.
- We versterken de regionale aanpak van verkeers(on)veiligheid met Utrechtse wegbeheerders en partners middels de uitvoering van de nieuwe Regionale Uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid, verrijkte digitale informatiesystemen en verdiepingsonderzoeken.
6.3 Samen gezonde groei bereikbaar maken
- We werken met het Rijk en de regio aan het (MIRT)Meerjaren Infrastructuur Ruimte en Transport Onderzoek A12 zone/Rijnenburg en aan de MIRT Verkenning OV en wonen om de beslisinformatie op te leveren voor verdere verstedelijking van de Zuidwestkant van de regio Utrecht (Groot Merwede/Rijnenburg).
- We borgen de regionale belangen in de Rijksprojecten op het hoofdwegennet en de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) door het oppakken van een coördinerende rol binnen de regio (o.a. project Hoevelaken) en actief te werken aan inhoudelijke inbreng (Alternatief Ring Utrecht) en het uitwerken van varianten voor de NRU.
- We stimuleren het niet en anders reizen in de provincie Utrecht door samen te werken binnen Goedopweg.
6.4 Verschonen mobiliteit
- We stimuleren het goederenvervoer over water door met de regionale partners actief bedrijven te faciliteren in de overstap naar binnenvaart. We stimuleren en faciliteren clean energy hubs en laadinfrastructuur voor een dekkend laad/tanknetwerk voor duurzaam vrachtverkeer.
- We passen onze werkprocessen aan op het klimaatneutraal en circulair werken. Ook richten we een monitor in om inzicht te krijgen in materialenstromen en circulariteitsdoelen.
- Monitoren van de verduurzaming van mobiliteit. Hiermee bespreken we in regionaal verband (Regionaal Mobiliteits Programma Midden Nederland) de kansen voor het verder stimuleren van de modal shift en de verduurzaming van voertuigen.
Prestatie-indicatoren
Prestatie-indicatoren | Eenheid | Realisatie | Streefwaarde | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P6-1 | Meer fietsen over een sterker netwerk | |||||||
Deelname van gemeenten aan fietsstimulering | Getal | > | > | > | > | > | ||
Omschrijving: | Meer gemeenten nemen deel aan activiteiten voor de volgende doelgroepen: ouderen (programma ‘Doortrappen’), basisschoolleerlingen en nieuwe Nederlanders. Ook neemt het aantal deelnemers toe aan deze activiteiten. | |||||||
Toelichting: | ||||||||
Bron: | Jaarlijkse provinciale inventarisatie | |||||||
Regionaal fietsnetwerk | Getal | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | ||
Omschrijving: | Jaarlijks gemiddeld tien projecten subsidiëren voor het verbeteren van het regionale fietsnetwerk. | |||||||
Toelichting: | ||||||||
Bron: | Jaarlijkse provinciale inventarisatie (subsidiesysteem) | |||||||
P6-2 | Veiligere infrastructuur en gedrag | |||||||
Toetsing en verbetervoorstellen | Binair | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | ||
Omschrijving: | We prioriteren de resultaten van de jaarlijkse netwerk-toets en zetten deze om in concrete verbetervoorstellen. | |||||||
Toelichting: | ||||||||
Bron: | Jaarlijkse provinciale inventarisatie | |||||||
Verkeerseducatie en voorlichting | Getal | 48.750 | 48.750 | 48.750 | 48.750 | 48.750 | ||
Omschrijving: | We bereiken ten minste 48.750 inwoners met een fysieke verkeerseducatie- en/of voorlichtingsactie wat betreft verkeersveiligheid. | |||||||
Toelichting: | ||||||||
Bron: | Jaarlijkse provinciale inventarisatie | |||||||
Verkeersveilige infrastructuur | Binair | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | ||
Omschrijving: | We verlenen jaarlijks 2 miljoen aan subsidiebijdrage aan Utrechtse wegbeheerders. | |||||||
Toelichting: | ||||||||
Bron: | Jaarlijkse provinciale inventarisatie (subsidiesysteem en financiële administratie) | |||||||
P6-4 | Verschonen mobiliteit | |||||||
Bijeenkomst RMP | Binair | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | ||
Omschrijving: | Jaarlijkse provinciebrede ambtelijk en bestuurlijke bijeenkomst voor het RMP | |||||||
Toelichting: | ||||||||
Bron: | Jaarlijkse provinciale inventarisatie | |||||||
Monitor duurzame mobiliteit | Binair | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | ||
Omschrijving: | Jaarlijks uitvoeren van de monitor duurzame mobiliteit. | |||||||
Toelichting: | ||||||||
Bron: | Jaarlijkse provinciale inventarisatie | |||||||
Verduurzaming goederenvervoer | Binair | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | ||
Omschrijving: | Toekennen van de volledig beschikbare subsidie voor verduurzaming goederenvervoer. | |||||||
Toelichting: | ||||||||
Bron: | Jaarlijkse provinciale inventarisatie (subsidiesysteem en financiële administratie) |