Hoofdstuk 3 - Paragrafen

3.1 Provinciale belastingen en heffingen

Ontwikkelingen
Jaarlijks wordt de Legesverordening provincie Utrecht 2018 en de bijbehorende tarieventabel gecontroleerd en waar nodig geactualiseerd. Als actualisatie noodzakelijk is, dan wordt een voorstel hiertoe aan Provinciale Staten voorgelegd.

Voor het jaar 2026 zal worden voorgesteld de legestarieven te verhogen met 2,6%. Daarnaast is met ingang van 2025 begonnen met het – waar mogelijk en wenselijk – laten doorgroeien van de tarieven naar maximaal kostendekkendheid waar dit nog niet het geval is. In 2026 wordt hierin de volgende stap gezet.

Beleidskader
De leges vinden hun grondslag in de Legesverordening provincie Utrecht 2018, voor de laatste keer gewijzigd bij besluit van 13 november 2024. In beginsel worden leges geheven voor alle beschikkingen op aanvraag.

Zoals verwoord in de verordening worden onder de naam ‘leges’ rechten geheven voor het genot van door of vanwege het provinciebestuur verstrekte diensten zoals omschreven in de verordening en de bijbehorende tarieventabel. Deze leges worden geheven van de aanvrager van de dienst of van degene voor wie de dienst wordt verstrekt.

De toe te passen tarieven staan in de tarieventabel bij de verordening. Bij het vaststellen van de tarieven worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:

  • tarieven worden gebaseerd op het gemiddeld aantal uren van ambtelijke inzet voor de behandeling van een aanvraag. Voor aanvragen die worden afgehandeld door de provincie zelf wordt dit aantal uren vermenigvuldigd met het provinciaal uurtarief en de overhead per uur. Voor aanvragen die namens de provincie worden afgehandeld door een omgevingsdienst wordt het aantal uren vermenigvuldigd met het uurtarief dat door de omgevingsdienst wordt gehanteerd;
  • de tarieven zijn ten hoogste kostendekkend. De geraamde baten mogen de ter zake geraamde lasten niet overschrijden. Dit wordt jaarlijks gecontroleerd aan de hand van een hiervoor ontwikkeld rekenmodel;
  • de tarieven worden doorgaans jaarlijks in lijn met de indexering van de opcenten op de motorrijtuigenbelasting aangepast. Voor het jaar 2026 zal daarom worden voorgesteld om de tarieven te verhogen met 2,6%. Daarnaast zal waar mogelijk en wenselijk worden voorgesteld om tarieven in de jaren 2026 en 2027 verder te laten doorgroeien naar maximaal kostendekkendheid waar dit nog niet het geval is.

Verwachte opbrengst leges en kostendekkendheid
De opbrengst van de leges is jaarlijks sterk wisselend, afhankelijk van het aantal aanvragen dat in een jaar wordt ontvangen. Het overzicht is daarom gebaseerd op de gemiddelde aantallen opgelegde leges over de jaren 2022 tot en met 2024 naar de kostprijs en tarieven zoals die gelden voor het jaar 2026. Daarnaast is voor de nieuwe of recent ingevoerde nieuwe legestarieven, waarvoor we nog niet beschikken over ervaringscijfers, een zo zorgvuldig mogelijke inschatting gemaakt van de verwachte aantallen aanvragen.

De verwachte opbrengst is € 1.162.930. Deze opbrengst bedraagt 83,8% van de verwachte kosten voor de afhandeling van de met leges belaste aanvragen. Voor de berekening van dit percentage zijn leges met een nihiltarief buiten beschouwing gelaten. Gezien de ambitie om waar mogelijk de legestarieven te laten stijgen naar 100% kostendekkendheid zal dit percentage naar verwachting de komende jaren stijgen.

In onderstaande tabel wordt de kostendekkendheid van de legestarieven die gelden voor het jaar 2026 nader toegelicht:

Tabel 3.1.3.1.1 Berekening van kostendekkendheid van de leges

Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente

932

Inkomsten taakveld(en) exclusief heffingen

0

Netto kosten taakveld

931

Overhead

456

Btw

0

Totale kosten

1.387

Geraamde opbrengst leges

1.163

Dekkingspercentage

83,8%

Deze pagina is gebouwd op 09/24/2025 09:06:45 met de export van 09/24/2025 08:28:15